Metroen er i modvind. Vi hører ikke om andet end brok og problemer i medierne hele tiden. Er det fortjent? Well, jeg vil straks slå fast at jeg elsker Metroen. Det er det fedeste der er sket for København i mange mange år, og det kan ikke gå hurtigt nok med at få udvidet nettet yderligere. Jeg bliver derfor også irriteret når folk kommer med dum-smarte bemærkninger som at man skal fylde hullerne i jorden op igen og lukke Metro'en, og lignende. Metroen har i grunden (he-he, got it?) løftet den danske hovedstad en klasse højere op end den var før.

Det er dog selvfølgelig ikke til at komme udenom at de har haft store drifts-problemer længe, og af samme årsag har jeg selv helt droppet at bruge Metroen i myldretiden. I 4 ud af de sidste 5 gange jeg har været letsindig nok til at forsøge mig med Metroen i myldretiden har den været gal. Normalt fungerer den dog fint uden for myldretiden. Forleden dag (well, det er nok et par uger siden efterhånden, jeg har ikke været så hurtig til at skrive om det) da jeg tog tidligt fri for arbejde var der dog også problemer uden for myldretiden, og det vil jeg fortælle lidt om fordi jeg egentlig synes at forløbet er typisk for mine dårlige oplevelser med Metroen generelt. Det værste er nemlig ikke deres drifts-problemer i sig selv, men de informationer de vælger at give...

Jeg kommer med S-toget fra Glostrup Station og skal til Amager. Det endelige mål er tæt ved Amagerbro Metrostation og Amagercenteret. Normalt tager jeg bus 5A eller 250S fra Hovedbanegården hjem. Selv når Metroen kører planmæssigt er det stadig mindst lige så hurtigt for mig i myldretiden hvor de to busser kører næsten hele tiden. Men når vejret er dårligt er det fristende alligevel at fortsætte til Nørreport Station og tage Metroen derfra, så undgår man at skulle ud og vente på bussen udenfor. Det er uden for den absolutte myldretid og vejret er vist heller ikke for godt den dag, så jeg fortsætter til Nørreport Station. Hører de siger noget i højttaleren på vej ned mod Metro-perronen, men kan ikke høre hvad det er. Ser et Metro-tog køre fra perron på min vej ned af rulletrappen, så regner med at de jo nok kører. Står 5 minutter på perronen og venter uden at se nogen metrotog før det lyder i højttaleren at alle tog holder stille pga. et tog der holder i nærheden af Forum Station med tekniske problemer, og at der ventes på at en metro-steward når frem til toget og sætter det igang. Nå, men det kan vel ikke tage lang tid, tænker jeg naivt og bliver stående. Der går 5 minutter igen før den samme besked lyder. NU må en steward da NÆSTEN være fremme i hvertfald, tænker jeg. Der går igen 5 minutter før DEN SAMME besked lyder endnu engang. Nu er jeg ved at være godt sur, men har allerede stået så længe at jeg beslutter at blive stående lidt endnu. Der går igen 5 minutter, og så lyder det i højttaleren at det næste tog mod Lergravsparken (Det er dét jeg skal med) kommer til perron om lidt, men i det modsatte spor af normalt. Fint tænker jeg, så må de have fået toget igang igen, men af tekniske årsager dirigerer de det til modsatte spor. Der går så igen 5 minutter uden et eneste tog, før det gud-hjælpe-mig er den oprindelige besked der igen kommer i højttaleren: Alle tog holder stille pga. et tog der holder tæt ved Forum Station med tekniske problemer, og vi venter i øjeblikket på at en metro-steward når frem til toget!... Nu er jeg ikke sur, jeg edderspændt rasende! Hvad der så sker i Metroen ellers den dag ved jeg ikke, for nu tager jeg mig endelig sammen til at finde en alternativ vej hjem. Feeedt at have taget tidlig fri, og så bare bruge den halve tid til at vente på et Metro-tog der ikke kommer. Een ting er at der er tekniske indkøringsvanskeligheder, det er der jo ofte ved så store projekter, og det kan jeg bestemt FULDT UD acceptere. Jeg vil gå så langt som at sige at jeg forventer det! Men det skulle da for helvede være rimelig let at give passagererne nogle bedre informationer. De må da vide hvor lang tid det tager for en Metro-steward at komme frem til det holdende tog, og hvis de ikke umiddelbart kan se hvad der er galt, så må de da også melde DET ud. En melding der siger at de arbejder på problemet, men ikke kan sige om der går 2 minutter eller 1 time før vi kører igen, er også en melding man kan bruge til noget. I aktuelle situation kunne første melding vel have lydt noget a'la "Der vil gå ca. XX minutter før vi har en Metro-steward fremme til at se på problemet". Der er masser af alternative transportmuligheder i København, og hvis jeg straks havde søgt alternativ vej hjem den dag var jeg næppe blevet meget mere end 10 minutter forsinket, og når jeg var hjemme ville alt straks være glemt igen. Men sådan en hændelse som denne husker man jo i stedet i måneder. Ja og hvis man så har oplevet det de sidste 4 ud af 5 gange man har forsøgt at tage Metroen i myldretiden, så husker man det jo nærmest i årevis! Metroen er en gevinst for København, potentielt endda en kæmpegevinst. Men så skal de for fanden da også lære at informere ordentligt!

(...Puha, det er vist første gang jeg har bandet sådan i mine weblog indlæg, men jeg trængte vist lige til at få noget ud... undskyld sproget)

Update 29/10: Se også nyt relateret indlæg.

Link:
Københavns Metro

Comments

Write a comment... 

 

Jeg synes, som jyde, det er fair at KBH får en Metro. Det jeg ikke bryder mig om, er at der så meget rod i økonomien at budgettet for hele projektet har oversteget sig selv flere gange. I sidste ende er det skatteydernes penge der gambles med.

Write a comment... 

Only Name and Comment are required fields when commenting here. If you specify your email address, everyone will be able to find it at your comment. However your email will only be directly visible when hovering over your name, and in the code behind it will not look like an email address. So the risk of bots harvesting email addresses here, should be minimal. But again, you are free to leave the email blank when commenting.

If you tick Remember me, your name, email and homepage address will be remembered and prefilled at your next visit (Uses a cookie when ticked).

Full URLs (starting with "http://" or "https://") in comment text will be converted into active links when comment has been verified by a human as not being spam. Comments that looks too much like spam, will immidiately/proactively be rejected by the system and never reach a human eye.