Et af mine gamle indlæg har fået mange hits på det seneste efter at regeringen har fremsat sit Metro-ring forslag. Da det gamle indlæg (fejlagtigt) måske kan opleves negativt overfor metroen generelt, synes jeg lige jeg vil understrege at jeg med stor fornøjelse er begyndt at bruge metroen hver dag både til og fra arbejde. Det sidste halve år er det meget få betydningsfulde forsinkelser jeg har oplevet, og jeg er meget tilfreds. Jeg er også af den mening at vi ikke kan få metro nok i den københavnske undergrund. Ja, det er dyrt at bygge, men at flytte transporten under jorden er den eneste rigtige langsigtede og miljørigtige løsning efter min mening. Der er dog visse ting jeg undrer mig over i det fremsatte forslag. De første skitser jeg så af regeringens forslag inkluderede et stop ved Universitetsparken. Men de efterfølgende skitser jeg har set har, trods to alternative linieførsler, udeladt dette stop. Nu er jeg ikke mere studerende, og har ikke noget personligt i klemme dér, men det lyder da som et oplagt stop at få inkluderet? Jeg synes også det er synd at de nye stationer ikke vil blive bygget sammen med eksisterende hvor den krydser andre linier. Så man vil altså have at folk skal gå op og ned på en ny station når de skifter rute? Selvfølgelig er det et spørgsmål om penge, men jeg tror altså at det vil være en beslutning man vil ærgre sig over den dag den nye metro-ring (forhåbentlig) står færdig. På den positive side står så selvfølgelig at busterminalen på Rådhuspladsen vil blive jævnet med jorden og næppe genopføres:-)

Mens jeg er ved det, så mener jeg selvfølgelig også at metro'en på Vestamager skulle føres i tunnel meget længere ud end planen er nu. Men det er vist ved at være for sent at kæmpe mere for nu.

Det eneste rigtig irriterende ved Metroen er at den tager så lang tid at bygge. Kan det virkelig være rigtigt at vi skal vente mindst tretten år på at den metroring står klar?

Comments

Write a comment... 

 

Spørgsmål: Er det gratis, når andre betaler?

Svar: Nej, naturligvis ikke.

Du skrev:
Ja, det er dyrt at bygge, men at flytte transporten under jorden er den eneste rigtige langsigtede og miljørigtige løsning efter min mening.

Når du køber noget (fx en bil) går du så også blot hen og siger »Den der er vist bedst, den køber jeg!«? Naturligvis ikke. Du (og stort set alle andre) køber da ikke en Rolls Royce, blot fordi den er bedst. Man kan sikkert nøjes med en folkevogn.

Det er her, det går rent galt, når noget er offentligt, for MAN KAN IKKE BRUGE PENGENE TO GANGE. Det er en sandhed ganske uden modifikationer, som Mogens Lykketoft måtte fortælle SF'erne for et par årtier siden, men de nåede da sammen med socialkammeraterne at stifte en gæld, som vi stadig døjer med.

I tilfældet metro, kunne man i stedet oprette en fond, der investerer i aktier, og hvor afkastet bruges til busdrift. Man kunne herefter tilbyde 100% flere afgange til 100% lavere takst i 100 år.

Lad nu være med at være så bundhamrende naiv at tro, at dét, der er offentligt, også er gratis. Dén slags tåbeligheder har vi da haft nok af i tidens løb!!!!!

 

Henrik, jeg er er overhovedet ikke enig i din parrallel til en Rolls Royce. Jeg snakker om funktionalitet, ikke luksus. Og nej, jeg tror ikke penge er "gratis", jeg håber bare at man har tænkt sig grundigt om før man besluttede ikke at grave mere ned, for når den først står der så vil det nok i praksis ikke kunne laves om igen.

Jeg er i øvrigt også modstander i at alle for/imod-argumenter skal gøres op i regnestykker på et stykke papir. Der er flere faktorer end dét der spilder ind. F.eks. støj og bymiljø generelt. Ud over at en metrobane ikke nødvendigvis er særlig køn, så er det også meget synd for de bydele der blive delt på midten. Faktisk er det nok efter min mening det værste ved ikke at grave ned. Dermed selvfølgelig ikke sagt at der ikke skal være styr på finansieringen;-)

Og så ved jeg er iøvrigt ikke om du er typen der skal afslutte ethvert politisk/økonomisk indlæg med en bredside til venstrefløjen, men den del gider jeg ikke kommentere yderligere.

 

...og Henrik, angående din snak om at finansiere vha. et fond der investerer i aktier, har du så også en backup-plan hvis ikke liige det går så fantastisk med de aktier pengene sættes i? Det lyder ikke lige som en betryggende finansierings-model på mig.

Write a comment... 

Only Name and Comment are required fields when commenting here. If you specify your email address, everyone will be able to find it at your comment. However your email will only be directly visible when hovering over your name, and in the code behind it will not look like an email address. So the risk of bots harvesting email addresses here, should be minimal. But again, you are free to leave the email blank when commenting.

If you tick Remember me, your name, email and homepage address will be remembered and prefilled at your next visit (Uses a cookie when ticked).

Full URLs (starting with "http://" or "https://") in comment text will be converted into active links when comment has been verified by a human as not being spam. Comments that looks too much like spam, will immidiately/proactively be rejected by the system and never reach a human eye.