Vidste I at Georg Mikael hvert år tjener 40 mill. kr. på "Last Christmas" fordi den spilles hele tid i radioen, findes på alle jule-compilations og sikkert også stadig sælger singler? Det er i hvert fald det beløb jeg har hørt fra upålidelig kilde, men det skulle da ikke overraske mig at det var sandt.

Egentlig hader jeg "Last Christmas", men til den løn er jeg nok villig til at ligge stolthed til side og lave noget tilsvarende. Hvor svært kan det mon egentlig være? :-)

 

Nu sænkes afgifterne på brændbare CD'ere igen. De kunne vel heller ikke rigtig andet efter seneste opstramning af ophavsloven som gør det ulovligt at kopiere CD'ere lånt af venner og på biblioteket. Desværre forsvinder afgiften ikke helt, men nedsættes kun fra 4,50 til 1,75 kr. pr. CD. Dvs. at vi altså nu skal betale en kompensation for kopier vi formodes at lave selvom det er ulovligt!?

Det er i princippet fortsat lovligt at kopiere til personligt brug (en kopi af egen CD til bilen eller sommerhuset, eller mp3-filer til den lille transportable afspiller/mobiltelefon, PC'en, osv.), men kun hvis man ikke skal gøre noget specielt for at omgå en kopisikring. I praksis har denne lovgivning gjort at efterhånden alle CD'ere længe er blevet udgivet med kopisikring til stor daglig irriteration for mig og mange andre moderne musik-forbrugere. Politiken havde igår en nyhed om at HP vil have os til at kyle stereoanlægget, videoen og dvd-afspilleren ud til fordel for en PC-baseret "underholdningscentral". Hurra - HP følger åbenbart ligeså lidt med som pladeselskaberne gør. Blandt unge studerende der hverken har plads i økonomi eller kollegieværelset har det vel allerede været trenden de sidste 4-5 år at samle i hvertfald stereo og TV i PC'en. Det tåbelige er jo bare at de kopisikrede CD'ere som regel ikke kan afspilles i disse systemer, hvorfor kopi-CD'er uden kopisikring for mange vil være mere værd end original-CD'ere i den aldersgruppe hvor de største musik-forbrugere findes. Dertil kommer at vel næsten alle unge efterhånden får en eller anden form for transportabel MP3-afspiller, hvad enten den er dedikeret eller det bare er en indbygget ekstra-funktion i f.eks. mobiltelefonen. Og det er ikke bare en gimmick. Nutidens unge (undskyld at jeg lyder som en TV2-sang) ønsker at kunne høre deres musik hvorsomhelst og måske endda specielt når de er på farten. Hvor villig er man så lige til at betale 150 kr. for musik man ikke kan høre der hvor man allermest hører sin musik?

Jeg tror at pladebranchen graver deres egen grav ved at straffe dem der faktisk køber original CD'erne. Dem der har en kopi uden kopisikring har et produkt der passer meget bedre til det moderne samfunds brugsmønstre.

Links:
HP's nye computer vil ind i stuen (Politiken 4. dec. 2003), Musikkopiering næsten forbudt (Politiken 4. dec. 2003), Digital Forbruger Danmark, sikkopi.dk - Cd-kopiering, Pladebranchen / IFPI Danmark, Nye kopisikrede CD'ere (Tidligere indlæg om samme emne), Digital logik (Tidligere indlæg om samme emne)

 

Laveste fællesnævner vinder altid til sidst? DR lukker fra nytåret Det Elektriske Barometer. Jeg er i princippet nok for gammel til at høre den slags, og det er da heller ikke for teenagernes breve at jeg hører programmet. Men efter at DR lukkede P3-programmet Beat for et par år siden, har den elektriske været det eneste program jeg gad og tune ind på for at musik på anden måde end som ren baggrundsmusik. Men DR har fået den geniale idé, at den bedste måde at konkurrere med de kommercielle "lokalradioer" på, er at lave nøjagtig det samme som dem. For hvis de laver det samme, så vælger de unge lyttere selvfølgelig DR fordi det lyder så meget mere hipt at lytte til den statslige, end en lille ung og uafhængig radiokanal. De er så smarte og visionsrige hos Danmarks Radio.

På lørdag d. 29. nov. kl. 14 er der i øvrigt demonstration mod lukningen foran Radiohuset.

Update 1/1 2004: Barometeret for lov at fortsætte et par måneder endnu på P3 i en 1-times udgave søndag kl. 21. Dernæst er nu planen at programmet skal videreføres på net-kanalen Electric i en eller anden udgave. Det er da en lille trøst.

Links:
DR, Det Elektriske Barometer, Demonstration mod lukningen, Bevar Barometeret støtteside 1, Bevar Barometeret støtteside 2, Bevar Barometeret støtteside 3, Underskriftsindsamling

 

Jeg er online igen med nyt superhurtigt bredbånd installeret i hele ejendommen. Så snart kommer der nok til at ske lidt mere her i blog'en igen med indlæg om musik, bøger og meget andet. Håber jeg.

 

Jeg er nu langt om længe flyttet. Føler du dig snydt for min nye adresse eller mit mobilnummer (yes, jeg har fået min første mobil også) så send en email. Jeg vil være uden internet-adgang i lejligheden indtil engang i november, men regner med at læse mine emails næsten hver dag alligevel.

OBS! Jeg har ikke nogen fastnet telefon i øjeblikket. Det kan godt være det lyder som om noget ringer hvis man ringer til mit gamle nummer, men der er ikke nogen telefon i den anden ende. Jeg får muligvis fastnet telefon igen, men det bliver med et nyt nummer.

 

Har nu haft min nye lejlighed i over en uge, og bortset fra at jeg fik malet halvanden væg i dag har jeg endnu ikke nået meget andet end at skifte en pære :-/ ...

Til gengæld sad jeg forleden efter arbejde på min nye syd-sydvest vendte altan og nød sensommeren, varmen og den sidste aftensol med en pizza (fra den nye lokale) og et glas kølig hvidvin. Det var sgu stort! :-) Ærgeligt at sommeren er ved at være forbi og der sikkert ikke kommer mange flere af den slags chancer igen før til foråret.

 

Jeg har købt egen lejlighed - Langt om længe kunne man måske sige. Jeg overtager lejligheden d. 15. september. Geografisk vil der ikke blive meget nyt, da den kun ligger lige godt 500 meter fra min nuværende bopæl.

 

Baden Baden lå i kælderen på hjørnet af Studiestræde og Larsbjørnsstræde i København og var en pladeforretning hvis "rock-department" var mit ynglings hangout at ose efter ny og spændende musik til min samling i. Den gamle butik er nu lukket, og ejerne har i stedet åbnet The Other Music som ny pladeforretning med et lidt andet koncept, og lidt mere fornemt placeret i Kronprinsensgade. The Other Music har mindre udvalg end Baden Baden havde, og er i højere grad fokuseret på nyheder samt deres nye webshop.

The Other Music på Kronprinsensgade er god pladeforretning selvom jeg nok savner Baden Badens større udvalg. Webshoppen, derimod, har muligvis et interessant udvalg, men implementeringen er katastrofal! Sitet er lavet i Flash, og så bør man allerede blive lidt skeptisk. Teoretisk set skulle man vel godt kunne lave et godt ecommerce site i Flash, men kender du et?

På et shoppingsite er det mere vigtigt end noget andet sted, at det er en fornøjelse at navigere rundt. Det skal være let og det skal gå hurtigt. Typisk for Flash-sites skal man på theothermusic.com se på en "splash" skærm tælle procenter lidt for langtsomt op mens forsiden læses ind. På forsiden er der lige godt og vel blevet plads til én CD til impulskøberne. Joe, du kan da scrolle ned og se flere "forsidetilbud", men det er Flash-styret scroll og den rykker forholdsvis langsomt men alligevel i irriterende store hak. Der er ikke mulighed for at bladre ned sidevis med museklik (medmindre du kan gætte præcis hvor på scrollbaren man skal klikke for at bladre én side ned), eller at bruge scroll-knappen på musen til at styre hastigheden med. Og du kan kun se 1-2 CD'ere af gangen. Skriften virker også lille og uklar og er svær at læse. Den får de altså ikke mange impulskøb på. Det er ikke meget bedre at søge på sin yndlingskunstner, hvis det er en produktiv en. Du får listen af vedkommendes udgivelser til salg på samme svært overskuelige måde.

Jeg har ikke prøvet rent faktisk at købe noget endnu, så den del kan jeg ikke udtale mig om. Men det undrer mig indtil videre at de har valgt at lave sitet i Flash, for jeg kan ikke rigtig se at sitet udnytter noget i Flash som ikke kunne være lavet langt lettere, hurtigere og mere brugervenligt med almindelige standard webteknikker. Nu har de fået et svært tilgængeligt site for både online brugerne, OG for søgerobotterne. Det sidste skal de også nok tabe nogle kunder på. Synd, for jeg vil så gerne ønske dem alt mulig held og lykke. De har det bedste musik - for det meste da i hvert fald.

Update 6/2 2004: Jeg opdagede lige at sitet faktisk udnytter browservinduet størrelse fuldt ud i Internet Explorer. Så jeg tog lige et kig på deres html-kode, modificerede det så det også udnytter pladsen fuldt ud i Mozilla, og sendte dem den modificerede kode. Håber at de vil bruge det. Selvom 2-3 CD'ere af gangen stadigvæk ikke giver et stort overblik, så er det da bedre end én CD. Deres email nyhedsbrev kan iøvrigt heller ikke anbefales medmindre man har tid og energi til at kæmpe sig igennem flere 100 Kbytes store lister af pladeudgivelser.

Link:
TheOtherMusic.com

 

Min personlige weblog du sidder og læser er bestemt ikke verdens mest besøgte weblog (jeg er beskeden af natur, så jeg indrømmer det nødtvungent;-)). Men det er alligevel sjovt som "de rigtige" kan finde vej forbi og læser de ting man skriver på nettet. For et stykke tid siden skrev jeg om en spam-mail som jeg mistænkte skyldtes at edbpriser.dk havde givet min email-adresse væk uden min tilladelse. Et par måneder senere kommenterede teknisk chef på edbpriser.dk, Jack Juul, mit indlæg i en kommentar dertil. For knap to måneder siden skrev jeg så en kommentar til det på det tidspunkt helt nylancerede design på Jubii, og sørme om en af Jubii-grundlæggerne, Martin Thorborg, ikke var forbi forleden og skrive et par linier som kommentar til mit indlæg. Måske har Jack og Martin hørt om mine indlæg fra en kollega der tilfældigvis har været forbi mit site. Jeg har i hvert fald svært ved at tro at alle "referrer links" i webservernes logs bliver manuelt tjekket hos sites i denne størrelse. Men pointen må i hvert fald være noget i retning af: Don't underestimate the power of the World Wide Web. Måske skulle man prøve at kommentere Bush's krig i Irak, og se hvem der så kommenterer indlægget om et par måneder :-)

Links:
Tidligere indlæg om spam og edbpriser.dk, tidligere indlæg om bl.a. Jubii's nye design, Martin Thorborgs egen hjemmeside.

 

Det er jo nok ikke undgået mange browser-interesseredes opmærksomhed at AOL har fyret en stor del af Netscape udviklerne og ikke regner med at frigive nye versioner af browseren udover måske "minor upgrades". Dette kommer ironisk nok kun kort tid efter at Microsoft annoncerede at de heller ikke vil udgive flere stand-alone udgaver af Internet Explorer. Fremover kan man kun opgradere sin Microsoft browser ved at opgradere sit Microsoft styresystem. Man kunne jo tro at Microsoft's beslutning kunne have åbnet op for Netscapes chance for at generobre markedsandele, men AOL havde altså ikke den samme tro. AOL har dog samtidig doneret 2 millioner dollars til den nye Mozilla Foundation der fremover står for udviklingen af Mozilla, der jo er den "open source" browser og teknologi de seneste Netscape-versioner har bygget på. Så de siger da pænt farvel hvis de har tænkt sig helt at droppe browser-branchen på sigt. På den anden side kan de jo også hurtig gå ind i branchen igen hvis de vil, når der er et projekt som Mozilla man kan bygge en kommerciel browser ovenpå uden videre.

Er det så noget at være ked af at Netscape nu tilsyneladende er død? Som Mozilla-bruger de sidste par år er det naturligvis ingen katastrofe sålænge det ikke får negative konsekvenser for denne browser. Mozilla er milevidt foran Internet Explorer i dag, og den er ikke proppet med al Netscapes kommercielle AOL-fyld. Det er også mit indtryk at der generelt er flere Mozilla end Netscape 6/7 brugere. Alligevel er det lidt trist, fordi Netscape er et meget mere kendt varemærke udenfor "nørd-kredsene", og måske kunne være et lettere varemærke at markedsføre end et nyt og "ukendt" når der skal erobres markedsandele blandt almindelige ikke teknisk interesserede brugere. På den anden side mener jeg jo også at Netscape version 4.x måske har skadet Netscape-navnet så meget at det ikke er sikkert at varemærket er et kvalitetsstempel i manges ører alligevel.

Grundet AOL's store sponsorering af Mozilla-projektet har Mozilla aldrig rigtig været målrettet mod slutbrugere, fordi AOL selv havde Netscape-browseren baseret derpå. Det vil nu tilsyneladende ændre sig med lanceringen af den nye Mozilla Foundation. Det vil stadig være mulig at tage Mozilla-browseren og dens teknologier og bygge sin egen kommercielle browser derpå, men Mozilla Foundation vil nu også selv satse direkte på at slutbrugere kommer til at bruge Mozilla-browseren.

Der er masser af misforståelser omkring AOL, Netscape og Mozilla når man læser om de seneste dages begivenheder på internettets nyhedssites. Vælg dine kilder med omhu hvis du vil vide mere.

Links:
Mozilla Foundation, Mozilla Foundation Announcement, Mozillazine gør status dagen efter Netscape fik sin dødsdom, Mozilla relaterede weblogs