[billede: Udsnit af Tivoli-poster]
Tivoli fik for nylig lov til at bruge et af mine billeder i materiale udsendt til alle årskort indehaverne.

Bladet KBH har brugt et af mine billeder uden at kreditere mig eller spørge mig om lov. Det er ret skuffende af af mindst to årsager:

  1. Jeg har generøst og uselvisk (synes jeg i hvert fald selv;-)) licenseret (indtil videre) alle mine billeder i mit Flickr-galleri med en Creative Commons Attribution licens som stort set giver folk lov til at gøre hvad de vil med mine billeder, bare de husker at kreditere mig med navn. I modsætning til almindelig automatisk gældende copyright som er meget mere restriktiv.
  2. Jeg kan faktisk ret godt lide bladet KBH, og synes at de står for en god sag med deres forsøg på at sætte fokus på bymiljøets udvikling i København.

Men ret skal være ret. Og selv KBH skal ikke have lov at bruge mine billeder uden at leve op til de i licensen specificerede betingelser, uden at spørge mig om lov først.

Jeg blev for nylig kontaktet af Tivoli's reklame bureau som ønskede at bruge et af mine billeder i noget materiale som nu er sendt ud til alle Tivoli's årskort indehavere. Tivoli ville ikke kreditere mig med navn for mit billede, og jeg blev i stedet tilbudt 2000 kr for at de kunne bruge mit billede. Det accepterede jeg så uden yderlige forhandling, og formoder derfor at det er et beløb jeg med rimelighed kan forlange fra KBH også. Så det er i hvert fald hvad jeg indtil videre har skrevet til KBH i en venlig email, og glæder mig nu til hvad de nu siger til dét. Men har i øvrigt ingen fornemmelse for hvad man generelt bør/kan forlange af folk når de bruger ens billeder på en måde der går ud over hvad deres licens tillader, uden at spørge om lov først?

Det af KBH brugte billede af Fisketorvet er måske ikke et af mine aller flotteste, og måske er det heller ikke specielt flatterende at de har brugt det til at illustrere et af Jan Gintbergs tre steder i København som efter hans mening flopper (jeg mener, de ønskede måske netop ikke et billede som var alt for flot?), men stadig vil jeg nu krediteres for det! (Billedet er i øvrigt taget med et Lomography Fisheye kamera hvis du undrer dig over perspektivet og de krumme linier - og "indramningen").

Jeg har i øvrigt efterhånden mange af mine billeder brugt rundt omkring på nettet og andre steder, og jeg synes det er fedt. Når altså bare de husker at kreditere mig som fotograf. Og det har de sådan set også gjort, alle de steder jeg kender til i hvert fald...

Update 15/5 07: Jeg har skrevet to emails til dem. Senest d. 26. april. Men har overhovedet ikke hørt et pip fra dem. Ikke engang en lille-bitte undskyldning. Seneste (halv-grotekse) udvikling er at de faktisk igen har brugt et af mine billeder i maj-nummeret uden at give mig kredit derfor. Har haft meget travlt på arbejdet, så har skubbet sagen lidt til side i et stykke tid. Men overvejer nu hvad næste trin skal være...

Update 14/6 07: Jeg snakkede med den ansvarshavende chefredaktør i sidste uge. Opdatering følger så snart jeg finder tid til at skrive et nyt indlæg...

Update 15/9 07: Jeg snakkede som sagt med redaktøren og jeg har nu langt om længe fået skrevet en opfølgning med hvordan sagen endte.

 

Re: Det blev Lyngby

Jeg synes det er en sørgelig lodtrækning.

2 kampe mod os kan ikke undgå at komme dem til gode på den ene eller den anden måde. Det er ikke urealistisk at forvente fuldt hus i Lyngby da de vist kun må lukke 9000 ind. Selvom de flytter kampen til f.eks Farum Park vil der blive udsolgt. Det betyder mange penge i kassen på den usle klub. De bliver eksponeret i tv. Med vores pokalkvaler mod Thisted og Slagelse in mente får de nok blod på tanden over at kunne spille "lige op" med det bedste Suppen har at byde. Man kan måske ligefrem forvente at de får et moralsk boost af at komme ordentligt ud af de 2 kampe med os, som de så kan overføre til Viasat divisionen og bruge som rygstød til at sikre sig oprykning. En oprykning jeg vil give min højre testikel for at forhindre nogensinde bliver til noget.

Alt i alt kan det kun blive positivt for Lyngby, Danmarks røvhul, medmindre vi klasker dem 5-0 2 gange, hvilket jeg anser som værende ret usandsynligt.

I sandhed en sørgelig lodtrækning.

Citat Strümpfe på FCK fan club's debatforum.

Nok først og fremmest pga. den måde Østergaard i sin tid forlod Lyngby på til fordel for FCK, er der nok ikke nogen klub der er mere upopulær blandt Lyngbys fans end FCK. Men det går åbenbart begge veje:-)

 

Som tidligere fortalt, så købte jeg for to måneder siden "forsøgsvis" en række musikfiler på danske webshops, hvoraf hovedparten var i DRM-beskyttet (kopisikret) WMA format. Alle filerne blev konverteret til MP3-format i ét hug, med undtagelse af et enkelt et af numrene som jeg først købte og downloadede dagen efter de andre. Og det er lige gået op for mig at "efternøleren", Trolle SiebenHaar's fremragende "Sweet Dog", nu har ligget to måneder på min harddisk uden at blive aflyttet bare én eneste gang fordi den ligger i et ubrugeligt DRM-beskyttet format, og det bare har føltes lidt for besværligt at gå igang med at fjerne kopibeskyttelsen og konvertere til mp3-format når det kun drejede sig om et enkelt nummer. Det siger vist sig selv at det er sidste gang at jeg har købt DRM beskyttet musik-download:-/

Desværre er der meget musik man stadig ikke lovligt kan anskaffe som download uden DRM-beskyttelse, men der er da noget. Følgende er en liste med internet-shops det kan være værd at tjekke ud for køb af lovlig DRM-fri musik download:

Listen bygger delvis på links tyvstjålet fra Tuxhygge, og jeg forslår at man holder øje med Tuxhygge's liste for tilføjelser, da han lover at holde sin liste opdateret (Update 3/8 09: Tuxhygge nedlagt, men på Tech755 har listen fået et nyt hjem).

Så er flere af de store pladeselskaberne i øvrigt så småt begyndt at lege med tanken om at sælge DRM-fri musik på nettet. Men det bliver indtil videre tilsyneladende kun ved at lege med tanken, for de er stadig ikke helt overbevist om at kopibeskyttelser kun fremmer ulovlig kopiering, og at det i øvrigt heller ikke er folk der køber musik som er tilbøjelig til at ligge musik ud til ulovlig download. Det har i hvert fald altid været min overbevisning, og pladeselskaberne er måske også nu begyndt at overveje om det virkelig kan være sådan tingene hænger sammen... Men foreløbig er de altså ikke noget længere til, end at de ikke helt vil afvise at det måske kan være sådan at tingene hænger sammen:-/

Og så må jeg hellere se at få konverteret det Trolle SiebenHaar track så jeg har lidt fornøjelse af det...

 

I forbindelse med musik branche festivalen SXSW 2007 i Austin (Texas), har den kendte Seattle radiostation KEXP lånt et tv-studie med plads til 300 mennesker, og inviteret en række bands fra festivalen ind og give koncert for radioens lyttere. Blandt gæsterne har bl.a. været Mew og Under Byen. KEXP kan høres på nettet, men koncerterne har været midt om natten dansk tid, så fik ikke aldrig hørt dem direkte. Heldigvis udsender KEXP dog også koncerterne som "podcasts". Foreløbig er Mew koncerten (og en masse af andre med ikke-danske navne) udgivet, og Under Byen følger sandsynligvis en af de kommende dage. Hvis du er lidt af et "spørgsmålstegn" når snakken falder på "podcasts", så er det faktisk bare ganske almindelige musik-filer (som regel i mp3-format) man kan downloade og afspille på sin computer eller mp3-afspiller. Og når man snakker om at abonnere på podcasts, så er det i virkeligheden bare et ganske almindeligt news feed med links til mp3-filer man abonnerer på.

Selvom jeg ikke har fået hørt mange af de podcasts KEXP har udsendt, så tror jeg generelt de er ganske interessante at abonnere på. Og hvis man har en Squeezebox så kan man også kode adressen på deres podcast news feed ind i sin Slimserver eller Squeezenetwork opsætning, så man altid har adgang til KEXP's seneste podcasts direkte fra fjernbetjeningen i sin sofa:-) Hvis man vil abonnere på KEXP's podcasts med live performaces, så er adressen:

http://www.kexp.org/podcast_instudio.xml

Hvis man heller ikke ved hvad et news feed er og hvad man stiller op med sådan ét, så vil jeg ikke rode mig ud i at forklare det her. Når jeg forsøger at forklare folk hvad et news feeds er med få ord, så ender det alligevel altid bare med at jeg gør folk endnu mere forvirrede end de var i forvejen;-) Jeg vil bare konstatere at news feeds er en af de bedste opfindelser på internettet siden World Wide Web, og at det fuldstændigt har ændret min måde at bruge nettet på. Men det direkte link til Mew-koncerten uden nørdet udenoms snak om podcasts og news feeds er:

http://content.digitalwell.washington.edu/isilon/1/8/cf/cf267dfc-3af1-48e5-a499-3843f1d63ac6.mp3 (48MB mp3, 192kbps, ca. 35 min.)

Det kan godt være det ikke er den mest interessante Mew koncert der nogensinde er optaget, men den skulle da nok i hvert fald være et enkelt lyt værd hvis man er Mew fan...

Mew og Under Byen er i øvrigt langt fra de eneste danske navne der er på SXSW's program. Også Teitur, Vincent van Go Go, Slaraffenland, Powersolo, Funky Nashville, Moi Caprice, The Kissaway Trail og Junior Senior er blandt gæsterne på branche festivalen.

PS. En smule urelateret, men nu mens jeg er i gang med danske bands der gør sig bemærket udlands... I det nummer af det engelske musikblad NME der kunne købes i de danske kiosker for ca. en uge siden er der, under overskriften "Danish music is cool as fuck", en hel side sat af til dansk musik. Bladets sædvanlige Australien korrespondent havde taget flyveren til Danmark i stedet, for at se hvad der rørte sig her. Bands, pladeselskaber, koncertsteder og events der bliver omtalt af korrespondenten er Figurines, Oh No Ono, The Blue Van, Kashmir, Nephew, Who Made Who, Broken Beats, Morningside Records, Crunchy Frog, Vega, Loppen, Pumpehuset, Rust, Steengade 30, Ungdomshuset (Man må formode at hun var forbi før stedet blev ryddet og revet ned:-/) og selvfølgelig Roskilde Festivalen. Og der spares ikke på superlativerne skal jeg hilse og sige, men det plejer den engelske musikpresse nu heller ikke at gøre skal det nok så lige tilføjes også;-)

Update 18/3 07: Koncerten med Under Byen er nu også tilgængelig. Sidder og lytter til den i skrivende stund, og det er meget fedt.

 

[Billede: Mit Smukke Vaskeri i Politiken]

Jeg har erobret en halv side i Politikens Søndagsliv sektion i dag. Et billede fra en tur i Ghana sidste år har fået plads blandt "læsernes billeder". Titlen "Mit Smukke Vaskeri" har de forresten meget kreativt selv fundet på inde hos Politiken.

Det var i øvrigt en fed tur som jeg har mange gode minder - og billeder - fra.

 

På lørdag er der Danish Music Awards hvor den danske musikbranche kårer hvad den selv synes er årets danske navne. Her er hvem jeg tror jeg primært vil tænke tilbage på, når jeg tænker på dansk musik fra 2006 om et års tid eller mere...

Under Byen "Af Samme Stof Som Stof"
En udgivelse jeg var meget spændt på, da bandets hidtige primære komponist Katrine Stochholm havde forladt skuden. Selvom Katrine Stochholm stadig havde komponeret nogle af numrene på pladen, så viste det sig at være Thorbjørn Krogshede som primært stod ved det komponistiske ror på dette album. Det kom der er lettere stilskift ud af, hvor rytmerne bl.a. virkede til at være mere centrale i lydbilledet. Jeg kunne rigtig godt lide udfaldet, og måske var det endda også lidt tiltrængt inden det gik lidt for meget i selvsving. Men siden har nu så også Thorbjørn Krogshede forladt bandet, så hvad mon sker næste gang?

Trentemøller "The Last Resort"
Nok et nyt navn som "selvstændig" musiker, men længe højt respekteret DJ/mixer i ind og udland. Anders Trentemøller trækker mig nok lidt længere ud af electrinca'ens veje end jeg plejer at komme. Og når en kunstner kan dét, så må det jo betyde at han besidder noget særligt. Jeg kommer dog ofte til at savne noget mere vokal på pladen end de spredte ord der dukker op hist og pist. Hvis der var lagt vokaler på alle albummets numre ligesom der er på de to single-udgaver af "Always Something Better" og "Moan" så tror jeg ubestridt det havde været årets album for mig.

Veto "There's A Beat In All Machines"
Årets gennembrud? Ok, jeg er ikke helt sikker på om de sælger rigtig mange plader, men hvis man ikke vil kalde Trentemøller for et nyt navn, så må det i hvert fald - i mine ører - være Veto der snupper prisen som årets navn. Fed debut, og airplay har de også fået meget af. Og så også rigtig gode live.

Mikael Simpson "Stille & Uroligt"
Jeg er stor fan er manden, og det er et godt album han har sendt på gaden. Men det er vel egentlig ikke bedre end hvad han har udgivet før, så hvorfor er det pludselig nu han skal have den helt store "medie-hype"? Er vel det navn der hidtil har taget flest priser rundt omkring for sin 2006 udgivelse, og er også flittigt DMA-nomineret. Fint nok, men er ikke sikker på at jeg synes at hans nye adskiller sig ikke så meget fra hans tidligere udgivelser at jeg rigtig kan tænke på 2006 som et år hvor han gjorde sig ekstra bemærket.

The Sandmen "White Trash Red Front"
Ok, en stor del af det er jo nok nostalgi. Og nyskabende er det vel heller ikke ligefrem. Men et forbandet godt comeback er det bestemt. Rart at høre dem rocke sammen igen.

Hvad var så årets bedste danske plade? Jeg tror ikke jeg kan vælge en enkelt, men Veto og Under Byens album udkom allerede i foråret, og er således dem der haft mest tid til eventuelt at blive glemt. Så måske skal de have lidt ekstra point for ikke at være dét alligevel? Veto får nok også lidt ekstra point fordi de dukket frem i 2006 (argh, og en smule i 2005;-)). Hvis Trentemøller havde haft vokaler på numrene på albummet, så tror jeg han havde været svær at komme udenom som årets album, men det har han som sagt ikke (eller i hvert fald i ret lille grad). Mikael Simpson? Ja, det er en god plade, men ikke i mine ører bedre end de to forrige selvom det først er nu han får den helt store eksponering. Sandmen? Argh, årets comeback må de nok nøjes med:-) Jeg tror jeg hælder mest til Under Byen hvis jeg skal vælge et enkelt album ud som årets bedste, men et tæt opløb.

Har jeg i øvrigt glemt Nephew? Nej da, de kommer nok lige efter ovenstående i min rangering. Men også en god plade.

Med den interesse i musik jeg har, så burde jeg surfe rundt på myspace.com og lignende sites for ny og spændende musik. Det orker jeg desværre ikke rigtig, og savner dengang der var et program der hed Beat på P3 der gjorde meget af det nysgerrige opsøgende arbejde for mig. Ja, jeg har hørt om det nye Liga på DR TV, men har ikke lagt ører og øjne til det endnu (det er ret sjældent jeg ser tv udover nyheder, fodbold og simpsons). Men med mit begrænsede indblik i "undergrunden", så er her et par af de ting jeg er spændt på i 2007:

Dúné
Jeg missede dem på sidste års Roskilde Festival selvom de stod på listen af ting jeg godt gad se. Dengang var det dog kun på baggrund af "hypen" omkring dem som nu siden næsten har taget "engelske" højder. Nu har man så i et godt stykke tid kunne høre første single, og den har kun skærpet min appetit på debutalbummet der skulle udkomme til maj.

Speaker Bite Me
Kunne meget vel blive årets comeback i 2007. Første udslip fra den kommende plade er til fri download, og lyder rigtig lovende synes jeg. Det er 6 år siden bandet sidst udgav noget sammen. Spændingen forventes udløst 19. marts.

I Know That You Know
Troels (aka. "Supertroels") fra Veto har et soloalbum på vej under navnet "I Know That You Know". Lyttere af Barometeret har kunne ligge øre til et rigtig interessant nummer som der dog ikke bliver plads til på hans kommende solodebut. Og på hans blog kan man ind imellem finde flere mix og teasere med det han går og leger med i studiet. Der er vel egentlig kun en fornemmelse, men jeg tror der er noget spændende på vej i slutningen af marts:-)

 

[Billede af personlig ubåd fra U-BoatWorx] Sin egen personlige mini-ubåd fra U-BoatWorx?!

Den kan gå ned til 50 meters dybde, og batterierne varer til ca. 2,5 time før den skal genoplades. Ifølge MetroXpress i dag er prisen ca. 730.000 danske kroner. En pæn sjat penge, men ikke en helt umulig pris afhængig af ens øvrige prioriteter. Eneste problem er man næsten bliver nødt til også at anskaffe sig en bil og/eller en (stor) båd til at transportere den rundt med. Ellers kan det godt være at 2,5 times rækkevidde ved 3 knob (ca. 5,5 km/t) bliver lidt kedeligt i længden...

 

Ok, så er der vist ingen grund til at jeg venter længere med at købe den Roskilde Festival billet. Björk kommer!

I 2003 gav hun vel nok den bedste koncert jeg nogensinde har oplevet på festivalens store Orange scene, så jeg har helt urimelige forventninger nu:-)

PS Fik jeg nogensinde gjort reklame for mine billeder fra Roskilde Festival 2006, som jeg i starten af januar langt om længe blev færdig med at poste i mit galleri?