Jeg var i Colombia for nogle uger siden, og der fik jeg kontant at mÊrke hvor hurtige Nets og banker kan vÊre til at lukke kreditkort hvis de bliver brugt i udlandet. Det var irriterende, men mÄske er det mest foruroligende den invitation til "scammere" som jeg synes Nets Danmark har lavet med deres nye sikkerheds-procedure?...
Jeg ankom sent om aften d. 10/2 til Cartagena, som var udgangspunktet for 2 uger i Colombia. Det fÞrste jeg gjorde i ankomst-lufthavnen var at hÊve nogle kontanter i en automat pÄ mit MasterCard. NÊste morgen lÄ der sÄ en sms fra Nets, der fortalte de havde lukket mit kort af sikkerhedsmÊssige Ärsager, og et telefonnummer jeg skulle ringe til. Lidt skeptisk ("Scam?" var det fÞrste jeg tÊnkte) ringede jeg, og fik kortet Äbnet igen. Samtidig fortalte jeg at jeg ville vÊre i Colombia i 2 uger og bad dem ogsÄ tjekke mit visa-kort var ok. Mener ogsÄ damen fra Nets fortalte at det nu var noteret jeg var i Colombia sÄ mine kort ikke ville blive lukket igen. Desuden fortalte hun at de godt nok godt kunne se jeg havde kÞbt flybilletter et par uger tidligere pÄ mit MasterCard, men de kunne ikke se destination og rejsetidspunkt pÄ transaktionen. Hun foreslog at jeg nÊste gang sÞrgede for at bruge kortet i afgangs-lufthavnen, sÄ man kunne se jeg var pÄ vej et sted hen. Ok, godt sÄ.
Jeg tror jeg nÄede at bruge mine kort én gang til, men tredje gang jeg ville hÊve penge, d. 13/2, var begge mine kort blevet lukket igen...
Denne gang har jeg ikke fÄet en sms fra Nets, og ringer derfor i stedet til Danske Banks Kortservice som Äbner begge kort. Og dernÊst forbliver de heldigvis Äbne resten af turen.
Det var selvfÞlgelig voldsomt irriterende, og det kostede mig sÄ faktisk ogsÄ lige i alt kr. 337,50 i opkald fra udlandet at fÄ mine kort Äbnet de to gange!...
Mine opkald til Nets og DB Kortservice kunne muligvis godt have vÊret udfÞrt lidt mere effektivt, men nÄr man fÄr lukket sine kort, vil man meget gerne lige hÞre lidt om omstÊndighederne fÞrst. Og jeg skulle i Þvrigt ogsÄ lige overbevises om at fÞrste sms ikke var et "scam".
Og jeg synes faktisk netop at sms'en fra Nets Early Warning er en invitation til fremtidig scam. Specielt nu hvor mobilselskaber begynder at lave abonnementer hvor sms-forbrug er helt frit, og du kun betaler for stÞrrelsen af dataabonnementet. Jeg kunne tilrette sms'en fra Nets som fÞlgende, og ramme rimelig bredt pÄ en trovÊrdig udseende mÄde skulle jeg mene. Mig bekendt starter kortnummeret pÄ alle Danske Banks VISA/Dankort med "4571" (og Mastercard med "5471"), men det ved almindelige kunder nok ikke:
"Nets har i dag blokeret dit VISA kort pÄ baggrund af transaktioner, som vi gerne vil have dig til at bekrÊfte. Af sikkerhedsmÊssige Ärsager er dit kortnummer her krypteret: 4571cvRfkwPtMWc. Vi beder dig kontakte Nets Early Warning snarest muligt pÄ tlf. +45 87654321 - Äben 24 timer i dÞgnet - sÄ vi enten kan ophÊve blokeringen eller udskifte dit kort. Vi beklager ulejligheden. Venlig hilsen Nets Danmark A/S."
Og sÄ lige en dygtig "scammer" til at besvare telefonen, og der skulle nok vÊre nogen der kunne lokkes til at give fuldt kreditkort nummer og andre fÞlsomme oplysninger...
...eller mÄske lade telefonnummeret vÊre overtakseret og bare lade opkaldere stÄ i kÞ i "al evighed"? SÄ sparer man ogsÄ en mand til at tage telefonen og de pinlige episoder der kunne opstÄ...
...hmmm, og man kunne evt. krydre pausemusikken med en besked om hurtigere ekspedition hvis man lige "indtaster kreditkort informationerne"?...
Tjaaae, muligheder er der nok af. MÄske det faktisk ogsÄ er pÄ tide jeg overvejer mig at finde et nyt "job"?...