Jeg er gammel. Så gammel at man den gang jeg var teenager gik op i god lyd og havde stereoanlæg med store højttalere som fyldte et par af de få kvadratmetre man havde på sit værelse. Sådan er det jo ikke mere, vi lever nu i en tid hvor lydkvaliteten er blevet ligegyldig. I dag er det kun størrelsen der tæller, og det vel og mærke sådan at jo mindre desto bedre. Folk har deres yndlingsmusik som ringetone på deres mobil, og selv det bedste musik lyder af helvede til på de små højttalere der er plads til i sådan en... og afbrydes så tilmed brutalt efter få sekunders afspilning når man tager telefonen. Helt ærlig, er det respekt for musikken? Hvis jeg var musiker ville jeg faktisk blive fornærmet over at høre min musik maltrakteret på den måde...

Men en ting er udstyret man afspiller musikken med. Der vil nok altid også være niche-produkter at få for dem der går op i god lyd. Det er straks værre når det også går ud over råmaterialet, selve musikudgivelserne...

Musikbladet Rolling Stone har med "The Death of High Fidelity" en interessant artikel om hvordan lyden/dynamikken på dagens musikudgivelser "komprimeres" (de lave styrke-niveauer hæves) så numrene kommer til at træde mere ud i radioen og lyde bedre på små højttalere og i mp3-spillere. Og det er ikke kun ny musik det går ud over, ifølge artiklen er der f.eks. også grund til at være på vagt overfor genudgivelser og opsamlinger, incl. den sidste tids udgivelser af den slags med U2, Led Zeppelin og Jeff Buckley.

Nu ved jeg at mange mp3-afspillere og mobiltelefoner allerede har en indbygget "feature" der komprimerer lyden. Fint nok, specielt hvis det kan slås fra (det kan det som regel ikke). Men når det nu kan laves i afspilleren, kunne man så ikke blive enige om kun at foretage komprimeringen dér og så behandle råmaterialet med lidt mere kærlighed og respekt? (selvom det selvfølgelig ikke vil hjælpe på argumentet om at mindre dynamikområde kompenserer for tab af detaljer ved en mp3-komprimerings proces).

Tilføjelse 30/12: Vil bare lige understrege at den komprimering der er tale om i ovenstående linkede artikel ikke har noget med den data-komprimering der sker når man konverterer musik til f.eks. mp3-formatet. Der er derimod her tale om en komprimering der "indsnævrer musikkens dynamikområde" ved at hæve styrken på de svagere dele af musikken. Og problemet er at det rammer alle, inkl. folk der afspiller musikken fra originale CD'ere på et entusiast HiFi-anlæg. Ja faktisk går det nok allermest ud over dem der afspiller musikken på godt udstyr, idet musikken produceres til at gøre et "iørefaldende" og højt førstegangs-indtryk på afspillere af middelmådig kvalitet. Sick...

Comments

Write a comment... 

 

Enig, den gode lyd er forsvundet i mængden af mp3 afspillere og små microanlæg fra supermarkedet med papkasse højttalere fra Kina. Men de unge mennesker har mange ting at bruge deres penge på så der må prioriteres, og et af stederne er Lyden.
Jeg har selv konverteret alle mine Cd'er fil flac. for på den måde at sikre mig 100% orginal lyd.

 

Men det hjælper jo ikke noget bare at lytte til den originale CD eller overføre til FLAC formatet hvis allerede den "originale lyd" fra CD'en er blev komprimeret dynamisk set:-/

 

Det er interessant at bemærke, at album der udgives på både LP og CD ofte mixes forskelligt fra medie til medie - ofte mixes LP'er langt bedre (altså, mindre kompression) end den gør på en cd. Om det er fordi LP'er ofte købes af lyd-entusiaster eller hvordan, skal jeg ikke kunne sige. Jeg faldt engang over en forumtråd, hvor Red Hot Chili Peppers' Stadium Arcadium blev analyseret, og hvor forskellen mellem LP og CD trådte direkte frem hvis man sammenlignede lydbilledet i et vilkårligt lydredigeringsprogram.

En anden god artikel om emnet: https://www.stylusmagazines.com/articles/weekly_article/imperfect-sound-forever.html

 

Heldigvis fik jeg ikke smidt min grammofon og mine LP'er ud - de stod ellers i vejen i kælderen nogle år - men begge dele er kommet til ære og værdighed igen.
Jeg troede ellers man havde fået styr på at lave ordentlige lydgengivelser på CD, men jeg må konstatere at selv gamle plader fra 60'erne (Pink Floyd, Doors, Dylan, ...) har en langt bedre gengivelse af transienter end nyere udgivelser på CD. Det er som om lyden kommer helt frem foran højttalerne fra LP, mens lyden fra CD bliver væk inde i højttalerne. Har det mon noget med de komprimeringer der nævnes at gøre ? Man kunne godt forestille sig at det ville give nogle faseforvrængninger, som netop er problematiske ved transienter ?
Så selvom jeg både bruger iPod og iTunes, så er det LP'er når der skal spilles højt eller klassisk :-)

 

Tak for de flotte indlæg. Jeg ser at datoerne for indlæggende er af ældre dato, men forsøger alligevel at skrive på siden.
Er der nogen som kan guide til GOD lyd, indspillinger som ikke er lydredigeret eller komprimeret.
Det albums eller pladeselskaber, eller andre hints ?
kh jens

 

Hej Jens


kan du bruge denne tråde til noget?

/Mads

Write a comment... 

Only Name and Comment are required fields when commenting here. If you specify your email address, everyone will be able to find it at your comment. However your email will only be directly visible when hovering over your name, and in the code behind it will not look like an email address. So the risk of bots harvesting email addresses here, should be minimal. But again, you are free to leave the email blank when commenting.

If you tick Remember me, your name, email and homepage address will be remembered and prefilled at your next visit (Uses a cookie when ticked).

Full URLs (starting with "http://" or "https://") in comment text will be converted into active links when comment has been verified by a human as not being spam. Comments that looks too much like spam, will immidiately/proactively be rejected by the system and never reach a human eye.