Rockland
Seneste erhvervelser
Herunder er mine seneste plade-erhvervelser. Listen er komplet med både
dem jeg har fået skrevet bemærkninger til, og dem jeg ikke har
(evt. endnu).
til det jeg
skriver er altid velkomment, men jeg er ikke altid så hurtig til at
få svaret mine emails. Nyeste erhvervelser er øverst på
listen.
Men først har jeg lige en trang til, med mit eget slogan, at
distancere mig fra en vis meget hypet radiostation i øjeblikket:
Det aller bedste musik er musik man ikke har hørt
før !
Rockland nedprioriteres !
Her med indgangen til år 2002 har jeg overvejet denne personlige musiksides
fremtid, specielt med tanke på at jeg i den sidste tid ikke har fået opdateret siden
meget med nye anmeldelser. Jeg må nok konstatere at motivationen og tiden til at
holde Rockland opdateret, har været kraftigt dalende det sidste år, og at jeg samtidig
har et ønske om at kunne bruge mere tid på mit
Bandlist.dk projekt. Desuden har jeg endnu et
projekt på idéstadiet i en helt anden boldgade.
Derfor har jeg besluttet at stoppe med slavisk at liste alle CD'ere jeg får på
denne side. Det vil alligevel være en for lille del af dem, jeg nogensinde får skrevet
noget om. Måske vil der stadig snige sig en enkelt anmeldelse ind hist og pist,
men jeg vil nok fremover koncentrere det meste af min "web-energi" andetsteds.
PS. Iøvrigt er murmur også meget bedre ;-)
|
Erhvervet 2. halvår
2001:
Stina Nordenstam "This is Stina Nordenstam" (CD 2001)
Smashing Pumpkins "The Smashing Pumpkins Greatist Hits" (CD 2001)
Ørtz "Another Eden" (CD 2001)
Travis "The Invisible Band" (CD 2001)
Radiohead "I Might Be Wrong" (CD Live-EP 2001)
New Order "Get Ready" (CD 2001)
Soma Allpass "Lucky Angel" (CD 2001)
Moloko "Do You Like My Tight Sweather?" (CD 1995)
Cowboy Junkies "Studio" (CD 1995?)
Harry Lime "13 bag movie master" (CD 2001)
Lamb "What sound" (CD 2001)
Superheroes "Igloo" (CD 2000)
Black Box Recorder "The facts of life" (CD 2001)
Placebo "Black Market Music" (CD 2000)
P.J. Harvey "Stories from the city, stories from the sea" (CD 2000)
Garbage "Beautifulgarbage" (Cd 2001)
Eels "Souljacker" (CD 2001)
Blur "Leisure" (CD 1991)
Black Box Recorder "England made me" (CD 1998)
Speaker Bite Me "Four days in september" (CD 2001)
Puddu Varano "Star 70" (CD 2000)
Tori Amos "Strange little girls" (CD2001)
Finders Keepers "Proud" (CD 2001)
Björk "Vespertine" (CD 2001)
Efter at have hørt den første single (den ene af de to udgaver af
den der er) troede jeg ikke albummet ville være så stille og indadvendt
som det er. Og det selvom et par tidlige anmeldelser andre steder pegede
i den retning. Men det er nok den Björk plade til dato som tager længst
tid at komme ind på.
Amstrong "Hot Water Music" (CD 2001)
Antenne "Here to go" (CD EP 2000)
Björk "Hidden Place" (CD single 2001)
Der er åbenbart udgivet to versioner af denne single med forskellige
numre på (se anmeldelse af den første jeg anskaffede længere nede på
siden).
Queen Adreena "Taxidermy" (CD 2000)
Queen Adreena "Jolene / Pretty Polly" (CD single 2000)
Cowboy Junkies "Pale sun crescent moon" (CD 1993)
This Mortal Coil "Blood" (CD 1998)
Coldplay "Parachutes" (CD 2000)
Havde det ikke været for min økonomiske situation i de senere måneder,
havde dette album stået på min reol for længe siden. Fremragende !
Björk "Hidden Place" (CD single 2001)
De første anmeldelser jeg har set af det kommende album, taler
om det er Björks hidtil mest indadvendte album. Da jeg ikke har haft
fornøjelse af albummet endnu, kan jeg ikke umiddelbart bekræfte det, men skal
jeg tage denne single som udtryk for stilen og kvaliteten på det kommende
album, så er der virkelig noget at glæde sig til. Jeg kan med lidt god vilje
måske godt høre hvad der kunne menes med "indadvendthed" i
musikken, men det betyder bestemt ikke at det er musik der kræver lang tid at
komme ind på hvis man kan lide Homogenic og Selmasongs. I hvert fald faldt jeg
øjeblikkelig for de tre numre på denne CD-single. De er iørefaldende, melodiøse
og flotte. Det gælder selvfølgelig dels singlens titelnummer, men det gælder
så sandelig også singlens afsluttende nummer "Verandi" som i mine ører er
singlens højdepunkt. Et meget meget stort, flot og dramatisk opsat nummer.
Dette nummer er ifølge de tracklists jeg har set ikke inkluderet på det
kommende album !
Tricky "Blowback" (CD 2001)
Rhonda Harris "The trouble with Rhonda Harris" (CD 2001)
Mew "A triumph for man" (CD 1997)
Nikolaj Nørlund "Nye optagelser" (CD 1997)
Erhvervet 1. halvår
2001:
Muse "Origin of Symmetry" (CD 2001)
R.E.M "Reveal" (CD 2001)
Blue Foundation "Blue Foundation" (CD 2001)
Grandaddy "The Sophtware Slump" (2CD 2000)
Blur "The Best of" (CD 2000)
Coldplay "The Blue Room E.P." (CD-EP 1999)
Radiohead "Amnesiac" (CD 2001)
Selvom "Kid A" langsom åd sig lidt ind på mig efter en lidt måbende
start, så har jeg når jeg nu kigger tilbage aldrig lyttet voldsomt
meget til Radiohead's forrige udspil. Lidt FOR alternativ/intellektuel
eller sådan noget lignende...
Så jeg håbede på at "Amnesiac" ville være lidt lettere tilgængelig
(jeg tør slet ikke skrive "bedre" i stedet for "lettere tilgængelig",
for det vil vel efterhånden være blasfemi at antyde at en Radiohead
plade ikke er et mesterværk ?). Jeg må sige at jeg ved første
gennemlytning blev slemt skuffet. Specielt to ud af de første tre
numre var virkelig underlige. Hmpfh ! Jeg forstår godt at et band som
Radiohead der pludselig bliver dyrket som guder af både presse og
publikum får en trang til oprør og dyrke stærk "anti-kommercialisme"
(or whatever), men behøver de virkelig at afreagere over hele TO
albums !?
Men som sagt, det var tanker efter FØRSTE gennemlytning. Allerede anden
gang var pladen en helt anden oplevelse. Der er i virkelighen masser
af melodi og gode numre på pladen. Den lidt "hårde" start på pladen, er
nok bare lidt skræmmende første gang. Så gud er der lang vej til den
guitar-baserede rockplade som pladeselskabet vistnok for et stykke tid
siden lovede som opfølger til "Kid A", men det må ikke skræmme at et
par af de første numre ikke lige fanger første gang hvis man lige hører
den i pladebutikken. Hvis man synes om single-udspillet "Pyramid Song",
må man endelig ikke holde sig tilbage fra at investere i dette øhh
lille mesterværk. Albummet er fyldt med originale kompositioner som vel
og mærke også har melodi og tilgængelighed.
Gorillaz "Gorillaz" (CD 2001)
Legesygt udspil af "tegneserie bandet" der bl.a. tæller Damon Albarn (Blur).
Choci Loni "To chicks all over the World: Fuck off" (CD 2001)
Sort Sol "Snakecharmer" (CD 2001)
Kashmir "Home Dead" (CD EP 2001)
Penge eller ej - Når Sort Sol udsender et nyt album, så står jeg i min
pladebutik på udgivelsesdagen. Fik samtidig lige Kasmirs EP med i kurven da
jeg kort forinden havde hørt nummeret "The Ghost of No One", en
fantastiske duet med Randi Laubek. I øvrigt er det ikke kun interessant
at sammenligne netop disse to danske udgivelser fordi jeg har købt dem
samtidig, men også i høj grad fordi Sort Sol ligeledes har inkluderet en
iørefaldende duet. I Sort Sol's tilfælde er det en duet med norske Sissel,
og det er sådan set også et ret flot nummer. Der er bare det irriterende
ved det nummer, at det lugter utroligt meget af Nick Cave's "Where the wild roses grow".
Sammensætningen af Steen's dybe stemme og Sissel's lyse "engelsang" kommer
simpelthen for nær Nick Cave og Kylie Minogue's duet, og
nummerets opbygning ligner også synes jeg. Det gør det så heller ikke bedre
at en af linierne i Sort Sol's "Elia Rising" endda lyder "Where the wild flowers weep" !...
Nå men hvis man skal se lidt mere overordnet på de to udgivelser, så får man
på sin vis ikke så meget for pengene med Kashmirs 7-track EP. Jo der er et
par gode numre mere på udover duetten med Randi Laubek, men i hvertfald min
pladeforretning tog næsten almindelig album-pris for EP'en, og så skal man
nok være særlig fan. Et par stille meget simple "Opiate versions" af et par
numre oprindelig udgivet på "The good life" albummet siger mig heller ikke mig meget.
På den anden side ville jeg dog egentlig have det lidt dårligt med det, hvis
jeg manglede lige netop duetten "The Ghost of No One" i min pladesamling...
Sort Sol har uden tvivl lavet det album til dato med det største kommercielle
potentiale. Der er ikke noget på det album som risikerer at skræmme særlig
mange væk, og vægten er lagt på de ballader de tidligere har haft så stor
succes med. I første omgang var jeg ret skuffet, men må alligevel sige at
albummet har vundet meget med flere gennemlytninger. Det er stadigvæk ikke
et af deres bedste albums i mine ører, men på den anden side, så kan et
middelmåddigt Sort Sol album stadig godt være et ret godt album.
Erhvervet 2. halvår
2000:
Moloko "Indigo" (CD single 2000)
Diverse "SELECT Revolutions 03" (Dec. 2000 Cover-CD)
Sort Sol "Nights in White Satin" (CD single, 2000)
Marilyn Manson "Holy Wood (In the Shadow of the Valley of Death)" (CD, 2000)
Hooverphonic "The magnificent tree" (2CD, 2000)
FONA og M&M har strømlinet deres udbyd i retning af de
sikre sællerter, og et navn som Hooverphonic er nu for
alternativt til at de tør tage deres 3. og fremragende nye
album hjem. Heldigvis er der dog andre gode
forretninger, og københavnere vil jeg specielt anbefale
Baden Baden og SexBeat, begge i Studiestræde.
"The magnificant Tree" er stort og flot triphop'et pop på de
bedste numre. Nogle numre er måske knapt så interessante
og glider lidt i baggrunden a'la supermarked musik. Men alligevel
stadig som helhed et rigtigt godt album af den type der bedst
høres sent om aftenen når det er mørkt udenfor.
Mit eksemplar er en "speciel edition" hvor en bonus CD indeholder et
par ekstra numre, samt den ret charmerende video til
"Mad about You" hvor sangerinden ligger og kæler med et
"Alien" lignende monster.
U2 "All that You Can't Leave Behind" (CD, 2000)
I 1987 udgav U2 albummet "The Joshua Tree". Efter min mening nok deres
bedste album til dato. På gruppens nye album vender de på
mange måder tilbage til den tid. Væk er i hvert fald en stor del af
eksperimenterne med den moderne teknik der har præget deres
seneste udspil. Deres nye udspil mangler dog noget af den
orginalitet "The Joshua Tree" havde, og de hurtige "højspændte" guitarer
The Edge spillede derpå kan man heller ikke lade være at savne.
Jeg er umiddelbart ret skuffet. Havde forventet
mig noget mere fra den kant.
The Dandy Warhols "The Dandy Warhols (Dandys Rule OK)" (CD, 1996)
Tori Amos "Jackie's Strength" (CD single, 1998)
Radiohead "Street Spirit (Fade Out)" (2 x CD single, 1996)
Radiohead "Fake Plastic Trees" (2 x CD single, 1995)
Radiohead "High & Dry / Planet Telex" (2 x CD single, 1995)
PJ Harvey "Rid of Me" (CD, 1993)
Dubstar "Make it Better" (CD 2000)
Diverse "Café Del Mar - Volume Siete" (Comp. CD 2000)
Blød drømmende trip-hop'et compilation.
Elastica "The Menace" (CD 2000)
Radiohead "Kid A" (CD 2000)
Radiohead er ikke et band der går meget op i kommerciel succes.
I hvert fald ikke med denne udgivelse. Der bliver ikke udgivet nogen
singler, ikke nogen videoer, og de numre med størst
hit-potentiale de har indspillet de sidste par år er efter
sigende lagt til side til næste album der skulle være
planlagt til at udkomme allerede i første halvår
år 2001. Men ikke nok med det... de numre på pladen der
faktisk har lidt umiddelbar hit-potentiale er omhyggeligt lagt lidt
inde på pladen, så den tilfældige pladekøber
der kun lige hører de første 2-3 numre på pladen
ikke opdager dem. Så de vil virkelig ikke have at folk
køber den ! :-)
Men hatten af for Radiohead og deres kompromisløse holdning.
Pladen når dog ikke efter min mening på noget tidspunkt
de samme højder som The Bends og OK Computer gjorde, men det er
måske egentlig også for meget at forlange ? Vokser dog
afgjort efter nogle gennemlytninger.
Björk "Selmasongs" (CD 2000)
Et lille mesterværk af et soundtrack - og tag roligt "lille"
bogstaveligt da pladen kun er 7 numre og godt 32 minutter lang ;-) Men
Björk mixer i forlængelse af Homogenic stadig de mest
utrolige stilarter sammen. Her er stadig strygerne og de skramlende
rytmer fra Homogenic, men rytmerne er dog oftest samplinger af lyde
fra filmen - og ind i det hele er så mixet mere klassiske
music(al) genrer.
Det efter min mening allerbedste nummer på pladen har dog flere
ligheder med et fra Post albummet end det har med numrene fra
Homogenic; Det er det stille, sorte og hviskende Scatterheart der
har stemningsligheder med et nummer som Headphones fra Björk's
1995-album. Nå men alt i alt en fascinerende plade, men ALT for
kort.
The Charlatans "Melting Pot" (Comp. CD 1998)
Sorten Muld "III" (CD 2000)
Det er skam en udemærket plade, men der er bestemt ikke noget
revolutionerende nyt at hente her. Pladen fortsætter i samme stil som
"Mark II", selv designet er holdt helt i samme stil.
Moloko "Things to make and do" (CD 2000)
Hver gang Moloko har udgivet en ny plade har jeg stået i pladebutikken
og lyttet, og ikke helt kunne bestemme mig. Dette er første gang
jeg rent faktisk har taget mig sammen til at købe pladen, og det er godt,
for det er en herlig plade på Moloko's særlige og medrivende
skæve facon. En af år 2000's bedste udgivelser ?
Moby "Play" (CD 1999)
The Stone Roses "Anniversary Edition" (2CD 1989/1999)
The Dandy Warhols "Thirteen tales from urban bohemia" (CD 2000)
Fanger ikke umiddelbart helt som forrige udspil
- Men mere tør jeg ikke konkludere endnu :-)
Sigur Ros "Agaetis Byrjun" (CD 2000)
Hvordan de islændinge gør det ved jeg ikke. Hvor mange
indbyggere er der deroppe ? Hvordan kan de blive ved ? Sugercubes,
Björk, Gus Gus, Moa, Emiliana Torini og Magga Stina for blot at
nævne nogle. I hvert fald står Sigur Ros' album for mig
som en af tidens absolut bedste plader. Fængende, tæt,
smukt og stemningsfuldt. Det er langt tid siden jeg har fået
taget mig sammen til at give karakterer til pladerne her i Rockland
som jeg gjorde flittigt i starten, men dette album kommer absolut tæt
på de maksimale 6 stjerner hvis jeg skal. Rigtig god "søndags musik".
Air "The Virgin Suicides" (CD 2000)
Diverse "Live - 8 hit på Roskilde '99" (CD EP 1999)
Hvis jeg skal være helt ærlig har jeg nok mest
købt denne for coverets skyld. Aldrig har en ulækker
pige set så dejlig ud :-)
Erhvervet 1. halvår
2000:
Cocteau Twins "BBC Sessions" (2CD 1999)
Air "Premiers Symptomes" (CD 1999)
Geneva "Weather underground" (CD 2000)
Muse "Showbiz" (CD 1999)
Speaker Bite Me "If love is missing it must be impossed" (CD 2000)
The Cure "Bloodflowers" (CD 2000)
Hole "Live through this" (CD 1994)
En CD der egentlig har stået på min liste af "must have"'s
i mange år. Hole er efter min mening kraftigt undervurderet af
en presse som har mest travlt med at beskæftige sig med det
faktum at Courtney Love er enke efter Kurt Cobain, og at Courtney
hele tiden har et stort behov for at skabe opmærksomhed om
sin egen person.
The Charlatans "Us and Us Only" (CD 1999)
Cd'en som CDON tog over 3,5 måneder om at
levere(*) !
Meget svært at forstå om en 1999-nyhed, så det er
absolut sidste gang jeg har handlet der. Men CD'en er god nok
- Ja den er faktisk rigtig god. The Charlatans er et af de sidste
kendte bands tilbage fra "Manchester-scenen" (Stone Roses,
Happy Mondays, etc.), men de holder til gengæld fanen rigtigt
højt på deres nye udspil.
Under Byen "Kyst" (CD 1999)
Stille og smukt.
Radiohead "Airbag / How am I driving ?" (US CD EP 1998)
Dette er en amerikansk udgivelse som skal indeholde de bedste b-sider
på singlerne fra "OK Computer". De fleste af numrene er faktisk
allerede at finde på den japansk udgivede EP/single
"No surprises / Running from demons" som også er i min samling,
men man er vel fan :-)
The Smashing Pumpkins "MACHINA / The machines of God" (CD 2000)
Jeg kom lidt skævt ind på denne plade de første
gange jeg hørte den. Jeg har ikke orket at skrive min
første anmeldelse om endnu, som følger uredigeret
herunder. Følgende er altså
førstehåndsindtrykket som er lige kritisk nok når
jeg ser tilbage på den efter at have hørt pladen lidt
mere (som jeg rent faktisk også forudser til sidst i anmeldelsen):
Mine forventninger til dette album har været store. Jeg var
umiddelbart lidt skuffet over deres forrige meget afdæmpede
udspil "Adore" (Det har dog afgjort vundet med tiden). Men da Corgan
allerede før den udkom udtalte at efterfølgeren til
Adore ville være et mesterværk i larmende guitarrock (Jeg kan ikke huske
præcis hvordan han formulerede det, men det var sådan jeg
fortolkede det i hvert fald) havde jeg en forestilling om at de
allerede dengang havde en række stærke rocknumre på
lager, som kun var sorteret fra fordi de ikke stilmæssigt
passede til Adore. Jeg må indrømme at jeg nu har min tvivl om de har haft det.
Smashing Pumpkins er altid af nogle kritikere blevet beskyldt for at
være lidt umodne, og Corgan af nogen som at hyle som en stukket
gris. Jeg har altid synes det var uretfærdigt, og at de kritikere bare
aldrig har set det store i SP's kraftfulde rock. Det meste af
kritikken forstummede nu også med Adore's udgivelse, og man kunne gætte på at de
måske nu havde en anelse kredit hos tidligere kritikere som
måske ville gå mindre fordumsfuldt til den nye udgivelse.
Desværre er jeg tilbøjelig til at sige at SP nok
sætter den kredit over styr, for for første gang er jeg
parat til langt hen af vejen at give kritikere ret i de klassiske
"fordomme" om SP, og det gør afgjort lidt ondt på en
gammel SP-fan. Der ér i mine ører for meget "smart teenager
rock" og for mange musikalske klichéer og gentagelser af noget man har
hørt SP spille før på det nye album. Nu lader jeg altid musikken tale
først, og først senere tager jeg mig (måske)
sammen til at kigge nærmere på teksterne. Og så
langt er jeg heller ikke kommet endnu med dette album, som trods alt
kun er hørt få gange indtil videre. Men
selvfølgelig er der altid tekststumper der falder i
ørerne. Et af dem er refrænet i "I of the Mouring" som
lyder noget lignende "radio / play my favourite song / radio / radio
/ radio / I'm alone / radio / radio / please don't go / radio"...
"Lyrik" som uundgåeligt får mig til at krumme tæer,
og underbygger ovenstående indtryk af musikken som kliche-fyldt
og umodent, specielt da jeg synes Corgan synger ordet "radio" som om det var en Grand Prix sang ! Det er dog bestemt
ikke nogen Grand Prix sang. SP lever fuldt op til deres løfte
om en larmende rock-plade. Masser af plusser for det - jeg savner den
slags - men desværre virker heller ikke melodi-materialet
så stærkt som det plejer. De har ellers altid efter min
mening forstået at larme på en meget iørefaldende
måde.
Nå måske er denne anmeldelse blevet lidt for hård.
Måske er jeg bare kommet lidt forkert ind på pladen, og
skal bare høre den lidt mere, evt. med numrene i en anden
rækkefølge. At det faktisk kunne forholde sig sådan antydes måske af det faktum at det er den sidste halvdel af pladen som har fanget mig mest i første omgang.
Normalt vil man placere de fleste af de
stærke numre først, men jeg synes først rigtig pladen bliver sparket
igang fra det 7. nummer, Heavy Metal Machine, som banker afsted med
tunge og seje guitarifs - og dog trækker de måske
nummeret lige lidt rigeligt langt med de 6 minutter det varer, det
bygger dog på en ret simpel opskrift. Et andet nummer jeg er
faldet lidt for er det 10. og 10 minutter lange "Glass and the Ghost"
som er et "koncept-nummer" af den store og pragende type der skifter
stil og tempo et par gange
undervejs. Det er ikke første gang SP eksperimenterer med det,
men det er alligevel et nummer som, i modsætning til meget
andet på udgivelsen, ikke lyder som så meget
andet i Chigaco-bandets tidligere reportoire. Måske vil lidt mere tid
åbenbare flere højdepunkter. Jeg håber det.
Måske hvis du kigger forbi igen om et par uger at jeg er
blevet mere positiv ? Jeg vil i hvert fald så gerne være
det :-)
Pet Shop Boys "Discography - The complete singles collection" (CD 1991)
Mange vil nok mene at dette er den perfekte fest-CD
Dicte "This is cool" (CD 2000)
Dicte har smidt maskinerne væk, og dele af det er faktisk ret
cool. Hendes allerbedste solo-plade synes jeg dog stadig er debuten.
Primal Scream "Exterminator" (CD 2000)
Det er godt at høre at der stadig er nogen som tør
larme og lave rigtig grim musik. Det er der ellers ikke for megen af
på dagens musikscene.
Móa "Universal" (CD 1998)
Emiliana Torrini "Love in time of science" (CD 1999)
Et par interessante islandske kvinder. Móa har en
slående lighed med danske Lois. Så vidt jeg husker udkom
de dog med deres albums nogenlunde samtidigt, så det må
næsten være tilfældigt.
Emiliana Torrini som er halvt italiener (Det havde
du måske allerede gættet udfra navnet ?) er vistnok
veninde med Björk, og der er også ligheder i det
musikalske univers, men Emilianas charmende pop har ikke den klare
inspiration fra dance-scenen som den mere kendte veninde har i sin
musik.
Beth Orton "Central Reservation" (CD 1999)
Kyed "The world inside her" (CD 1997)
Diverse "Q - The music 12" (CD 2000)
Love shop "Go !" (CD 1997)
En atypisk Love shop plade i og med de faktisk er ret rå på denne
plade. Men det er nu sådan at jeg bedst kan lide dem.
Erhvervet 2. halvår
1999:
Supernova "Juleskriget" (CD single 1999)
Der skal ikke meget til at producere en CD idag. Denne single er tydeligvis
brændt på en hjemme CD-brænder. Et par klistermærker
på CD'en og en lille folder (som muligvis kunne være skrevet ud
på en god printer) lagt i en plasticlomme ! Det er jo sådan set
meget godt, og der vil sikkert fremover være mange nye navne som selv
producerer udgivelser på den måde. Singlen kan vistnok kun
købes i Baden Baden (Kbh.).
Et helt nyt album skulle også på vej med den danske pige-duo,
men mon ikke det udkommer på lidt mere professionel vis ? Titlen på
albummet vil meget fremsynet være "Year 3000". Gruppen vil således
være sikret en millionindtægt ved næste millenium skift :-)
David Bowie "Honky Dory" (CD 1971/1999)
R.E.M "Document" (CD 1987)
James "Millionaires" (CD 1999)
Foo Fighters "There is nothing left to lose" (CD 1999)
Diverse "Q - The best tracks of the best albums of 1999" (CD 1999)
Tori Amos "In the springtime of his voodoo" (CD-maxi 1996)
Lamb "Fear of fours" (CD 1999)
Nok mere en naturlig forlængelse af debut-albummet fra 1996, end
revolutionerende nyt. Alligevel må Lamb være en af tidens allermest
originale bands. Barlow og Rhodes skaber sit helt eget triphop-agtige univers
med gulv-bas og ofte ret vilde jungle/house rytmer (tror jeg det må
karakteriseres som, jeg har ikke så meget forstand på de genrer)
som ikke er hørt lignende før. Som nogle venner siger: Det er
eddermanneme underlig musik. Men kan man lide underlig/anerledes musik skal
Lamb have de varmeste anbefalinger.
Jeg synes ikke rigtig jeg har nogle oplagte
bud på årets plade 1999 (Måske skal den findes blandt plader
jeg ønsker mig, men endnu ikke har anskaffet ?), men skulle jeg absolut
vælge en nu, ville dette album absolut være et under overvejelse.
Prince "1999" (CD 1982)
Den har længe manglet i min samling af Prince-plader fra dengang han var
god. Og skal man have den, så skal man vil også skal man vel
også have den før vi runder år 2000 ? Okay god og god, mange
af numrene lyder godt nok meget firser-agtige idag.
Beck "Midnite vultures" (CD 1999)
Selvom det er meget sjovt at høre Beck plagiere Prince og R'n'B,
så synes jeg nu ikke rigtig det rykker noget i forhold til "Mellow Gold"
(1994), "Odelay" (1996) og for den sags skyld også det forrige mere
folk-agtige mellemspil "Mutations" (1998).
Lovebites "Exploding star" (CD 1999)
Måske ikke helt på niveau med debutten, i hvert fald ikke helt så iørefaldende. Kan dog måske alligevel blive gruppens gennembrud, nummeret "Face the mirror" rykker i hvert fald godt og bliver spillet på MTV Alternative Nation hvor video'ens iøjnefaldende gimmick er at en af musikkerne tydeligvis er højgravid. I sangerinden Mathilde Lunderskov har gruppen i øvrigt også fundet en glimrende erstatning for Solveig Sandnes.
Death in Vegas "The contino sessions" (CD 1999)
Dot Allison "Afterglow" (CD 1999)
Talking heads "Stop making sense" (CD 1999/1984)
Hvis man har den originale LP husker man måske de mange spørgsmål bag på coveret: "Why 'Stop making sense' ?", "Why a movie ? Why tour ?" osv. osv. På denne nyudgivelse er det tilføjet endnu et til listen: "Why re-release the record ?" Og for pladekøberen som allerede har den oprindelige LP-udgivelse stående hjemme i reolen kunne man jo passende selv tilføje "Why buy the re-release ?". På det sidste vil jeg forsøge at give et svar - om et øjeblik.
For ikke-kendere er det måske værd lige at komme med et par facts om pladen først. Selvom man kan vælge at se albummet som en slags opsamling/live plade, så er det vist rent faktisk primært at regne for et soundtrack til filmen af samme navn. Filmen som er regnet blandt de bedste rock-film nogensinde har jeg desværre aldrig selv set, hvorfor jeg selv er mest tilbøjelig til at ligge den første synsvinkel. Filmen og pladen udkom oprindelig i 1984.
Den typiske re-release er blevet remasteret i lidt bedre kvalitet og har fået hæftet et eller to ekstranumre tilsidst på CD'en, men typisk et par numre som ikke er helt på højde med resten af pladen. Måske har pladeselskabet også fundet plads til lidt multimedia-lir på CD'en, men det gider man sikkert kun at kigge på en enkelt gang. Coveret er måske også blevet redesignet i et nyt farvestrålende design, men sikkert ikke så stilfuldt som det oprindelige. Er en sådan CD sin fulde pris værd hvis man allerede har originalen ? Svaret kommer jo nok an på hvor stor fan man er af bandet og hvor meget man går op i lydkvaliteten, men lad mig straks understrege at den slags re-release er der ikke tale om her !
Man kunne ellers have frygtet at pladeselskabet havde lugtet lette penge ved en hurtig genudgivelse af dette album netop nu hvor Tom Jones og The Cardigans hitter med det gamle Talking Heads nummer "Burning down the house" som også er inkluderet herpå. Men der er ingen grund til at tro at de to ting har noget som helst med hinanden at gøre, for her tale om en gennemarbejdet genudgivelse som tydeligvis ikke er hastet ud af døren. På cover-delen er der ikke så meget nyt, det ligger sig pænt og stilfuldt op af det oprindelige design med et rødt "speciel edition"-bånd "bundet" omkring, men her er hele syv ekstra numre inkluderet på CD'en i forhold til originalen, og det er numre fuldt på højde med de oprindelige numre ni numre. De syv numre er endvidere ikke bare hægtet løst på tilsidst på CD'en, de er rent faktisk flettet ind imellem de gamle - Ja for det ikke skal være løgn er også rækkefølgen af de gamle numre totalt omarrangeret !
Alt i alt sidder jeg med fornemmelsen af at have købt en helt ny plade, men det skal dog retfærdigvis lige tilføjes at det også er meget lang tid siden jeg har hørt min gamle vinylplade.
Diverse "ZOO Magazine CD sampler 22" (CD 1999)
Nine inch nails "The fragile" (2CD 1999)
Bowie, David "Hours..." (CD 1999)
Cornell, Chris "Euphoria Morning" (CD 1999)
Amos, Tori "Caught a little sneeze" (CD-maxi 1996)
Amos, Tori "God" (CD-maxi 1994)
Amos, Tori "Talula" (CD-maxi 1996)
Laika "Sounds of the satellites" (CD 1997)
Bardo Pond "Set and Setting" (CD 1999)
Amos, Tori "To Venus and back" (2CD 1999)
På sit 5. og helt nye udspil forsætter Tori Amos med at udfordre sine fans som hun har gjort ikke mindst på sine to seneste albums også. "To Venus and back" er et dobbeltalbum hvor første CD, kaldet "Venus - Orbiting", er nye studie indspilninger, mens anden CD, kaldet "Venus - Live. Still orbiting", er live numre optaget fra hendes Plugged Tour 1998.
Der eksperimenteres flittigt med arrangementerne på de nye studieindspilninger, og ligesom på forrige album har hun også haft et band med i studiet helt fra starten denne gang. Tori Amos har en vidunderlig stemme og skriver nogle glimrende sange, og der er masser af gode idéer i arrangementerne hvor der ind imellem ligefrem eksperimenteres med industrial agtig støj (omend i mild form). Desværre er det også som om Tori Amos troldomsevner ved pianoet ind imellem g(l)emmes i arrangementerne, og det er lidt frustrerende når man nu ved hvad hun kan udrette på tangeterne. Stilmæssigt kommer Tori også vidst omkring, og nogen vil måske mene for vidt, men jeg synes nu det hænger meget godt sammen. Den store bredde kan muligvis have noget med processen hvor numrene blev til, for det nye album skulle vist oprindelig have være en b-side samling, og hun har således beskæftiget sig med meget forskellige numre fra hele karrieren i studiet, da sangskrivningen pludselig tog sit tag i hende. Trods de små forbehold syners jeg nu det er en glimrende plade og det vil iøvrigt ikke være første gang hvis mine umiddelbare forbehold for en ny Tori Amos udgivelse senere afløses af udelt begejstring. Det vil faktisk overhovedet ikke overraske mig det mindste hvis det går den vej igen. Denne anmeldelse er iøvrigt også skrevet efter bare to gennemlytninger.
Live-CD'en sætter mig straks i en nostalgisk stemning og sender mig tilbage til Roskilde Festivalen 1998 hvor hun gav en medrivende koncert i et af de mindre telte. Siden da har jeg ventet på en ordentlig fuldlængde koncert i landet i stedet for den lille time man spises af med i Roskilde. Jeg venter stadig. Får du en chance for at opleve Tori Amos stråle på en scene, så tag den for guds skyld !
PS: Efter flere gennemlytninger er jeg nu tilbøjelig til at sige at det er et af hendes allerbedste albums overhovedet !
Filter "Title of Record" (CD 1999)
Lightning Seeds "Dizzy Heights" (CD 1996)
The Folk Implossion "Dare to be surprised" (CD 1997)
Amos, Tori "Cruel/Raspberry Swirl" (CD-single 1999)
Amos, Tori "Jackie's Strength" (CD-maxi 1999)
Diverse "ZOO Magazine CD Sampler 21" (CD 1999)
Elastica "6 track EP" (CD EP 1999)
Kun udkommet officielt i UK i forbindelse med deres live comeback på engelske sommer festivaler. Rå "home-made" agtig production.
UNKLE "Psyence fiction" (CD 1998)
Er man vild med nummeret "Be there" (featuring Ian Brown), så vær sikker på at få den version af pladen den er inkluderet på.
Tori Amos "Spark" (CD-maxi 1998)
Tori Amos "In conversation" (CD-clock)
Denne interview CD har jeg faktisk udelukkende anskaffet fordi den er lavet som et ur, og den passer fint ved siden af min pladesamling. Jeg burde selvfølgelig høre CD'en en dag, men har faktisk ikke taget mig sammen til det endnu :-)
Belly "Baby silvertooth" (CD 1993 - Japansk import)
Japansk udgivet B-side samling fra tiden omkring gruppens debut album "Star" (1993) som jeg er meget begejstret for. De fleste B-sider har da også noget af den samme charme som numrene på debut albummet har, og som jeg desværre synes at gruppen havde mistet da de udgav deres andet rigtige album "King" fra 1995.
Diverse "Q - The music 11" (CD 1999)
Tori Amos "Professionel widow" (CD-maxi 1996)
Tori Amos "Cornflake girl" (CD-maxi 1994)
Tori Amos "Winter" (CD-maxi 1991)
Kristin Hersch "Sky Motel" (CD 1999)
Diverse "UnCut - Unconditionally Guaranteed 7" (CD 1999)
Björk "All is full of love" (CD single 1999)
Tindersticks "Tindersticks" (CD 1995)
Portishead "Numb" (CD EP 1994)
My Bloody Valentine "Isn't anything" (CD 1988)
David Bowie "Heroes" (CD 1977, 1991 edition)
Erhvervet 1. halvår
1999:
Suzanne Vega "The best of... Tried and true" (CD 1998)
Red Hot Chili Peppers "Californication" (CD 1999)
Diverse "Q - The best music of the 1999 summer festival season" (CD 1999)
Diverse "ZOO Magazine CD Sampler 20" (CD 1999)
Martin Hall "Adapter" (CD 1999)
Dan Turell + Halfdan E "Glad i åbningstiden" (CD 1996)
Dan Turell + Halfdan E "Pas på pengene" (CD 19??)
Talk Talk "Asides Besides" (CD 1998)
TV-2 "Verdens lykkeligste band - Live 99" (CD 1999)
Diverse "Q - The Music 10" (Q Magazine June 1999)
Suede "Head Music" (CD 1999)
Der er sket et eller andet med rytmesektionen i Suede. Den er vist blevet mere detaljeret og "groovy". Der er også blevet mere plads til Neil Codings synthesisere og strygere løfter også en række af numrene yderligere op. Man kan let få på fornemmelsen at det er en plade hvor der i højere grad er blevet eksperimenteret i studiet før numrene har fundet deres endelige form end normalt for Suede. På den baggrund kunne man jo frygte at det ikke ville fungere lige så godt live, men en 50 min. forskudt transmission på DRs P3 af fanklub-koncerten i Pumpehuset d. 30/4 lød nu meget lovende. Suede giver jo hele 3 koncerter under sommerens Roskilde Festival !
Man skal passe på med for hurtige konklussioner, men umiddelbart synes jeg det nye album er musikalsk mere interessant end "Coming Up", omend der nok ikke er et nyt monsterhit a'la "Trash" for dem det betyder noget for.
Talk Talk "London 86" (CD 1999)
Da jeg skulle skrive en anmeldelse af denne udgivelse udviklede det sig til en hel Talk Talk biografi:
Lige siden min gymnasietid har jeg haft en liveoptagelse på bånd med engelske Talk Talk optaget fra en koncert i 1986 sendt på P3 i februar 1987. Det er utvivlsomt det mest afspillede bånd jeg nogensinde har haft, og selvom det til nød kan afspilles endnu, er slitagen blevet meget tydelig. Optagelsen er kommet til at stå for mig som den bedste live-optagelse jeg nogensinde har haft, og jeg har lige siden drømt om at den eller tilsvarende ville blive udsendt på et rigtigt album. En bootleg (pirat liveoptagelse) kaldet "Talking Colours" (KTS 020, 1991) har været ude med en koncertoptagelse ligeledes fra 1986, men jeg havde knap opdaget dens eksistens før KTS lukkede.
Selvom jeg havde gået og håbet var min overraskelse alligevel meget stor da jeg for få måneder siden på Henrik Aakjaer's Talk Talk side blev bekendt med et lille pladeselskabs planer om udgivelsen af "London 86"- Det var hvad jeg havde ventet 12 år på ! Nu var det ikke meget jeg havde havde hørt til Talk Talk's albums de senere år. Med deres sidste album som en undtagelse var alt hvad jeg havde med dem på vinyl, og i disse moderne tider må jeg desværre indrømme som regel at være for doven til at sætte en af de gamle sorte plader på når CD'erne er så meget nemmere at håndtere. Derfor greb jeg straks muligheden og genanskaffede Talk Talk's første 4 udgivelser da jeg opdagede de var tilgængelige i nye digitalt remasterede versioner som de fleste steder var til at få for 60-80 kr. stykket. Og så er det jo oplagt at gøre en slags status...
Talk Talk er et band som har gennemgået en utrolig udvikling. Mark Hollis (sang, klaver, orgel), Paul Webb (bas), Lee Haris (trommer) og Simon Bremmer (keyboards) debuterede i 1982 med albummet "The Party's Over" som var en lettere "synth'et" 80'er pop/new-wave-sag, som gav et mindre hit med singlen "Today". Måske anede man mere rafiniment i musikken end gennemsnitligt, men det kunne ikke forhindre at gruppen af mange straks blev sat i bås som det nye Duran Duran, selvom gruppen absolut ikke opførte sig som - eller ønskede at være popstjerner.
Simon forlod gruppen efter første album, og i stedet blev Tim Friese-Greene tilknyttet som producer, sangskriver (sammen med Hollis) og studiemusiker på en række instrumenter. I 1984 kom så det andet album "It's My Life", og det løftede straks gruppen op i en helt anden klasse. Selvom typiske 80'er synthesisere og rytmer stadig anes er gruppen ved skabe sin helt egen originale stil, og udover større anerkendelse gav albummet også gruppen en række mindre hits. Det helt store kommercielle gennembrud kom dog først et par år senere med singlen "Life's What You Make It". Et nummer taget fra det også kunsnerisk mesterlige tredie album "The Colour of Spring" (1986). Et tidsløst mesterværk der som få kombinerer de kommercielt tilgængelige med det musikalsk meget ambitiøse - og det holder 100% i dag. Fra at være et i høj grad synthesiser baseret band havde gruppen nu et meget mere "organisk" udtryk hvor synthesisere nu helt er erstattet af orgler, saxofon, harpe og alverdens andre instrumenter, ja selv et børnekor var kommet med.
Og nu til lidt kronoligisk forvirring, for før jeg kommer til de udgivelser der umiddelbart fulgte op på 1986 albummet, skal den allernyeste Talk Talk udgivelse have et par kommentarer. Selvom den først er udsendt nu er det nemlig en optagelse fra Hammersmith Odeon i gruppen hjemby London d. 8. maj 1986, altså fra turnéen der fulgte umiddelbart efter udgivelsen af "The Colour of Spring". Det er angiveligt den sidste koncert som gruppen gav i England som ligger til grund for "London 1986" (1999), og en meget flottere status før albummet "Spirit Of Eden" skulle sende gruppens udtryk i nye retninger kan man næppe forestille sig. Live-albummet indeholder otte numre, fem som oprindelig kommer fra "It's my life" og tre fra "The Colour of Spring". Man kan ærgre sig over at der ikke er blevet plads til flere, fra mit gamle live-bånd ved jeg at der er flere numre som sagtens kunne have fundet vej til albummet. Men selvom de otte numre synes ret hurtigt overstået når man lytter til dem leverer en 9 mands stor besætning nu alligevel godt 56 minutters livemusik på albummet. Og der er tale om rigtig flotte versioner, som specielt for numrene fra "It's My Life" ofte ligger nye dimensioner til original-udgaverne i udgaver som nu er helt renset for den typiske "firserlyd". Som altid med Talk Talk's udgivelser prydes coveret med en illustration af James Marsh, men man kan nu godt skuffes over at der ikke er gjort lidt mere ud af indpakningen når det nu er et album der i høj grad vil appelere samlere og gamle hardcore Talk Talk fans. Udover nogle små livefotos er der kun de allermest nødvendige tekniske oplysninger som en sådan plade skal have. Ingen tekster, ingen biografi og ingen diskografi. Lidt synd, men det skal nu ikke hindre mig i at anbefale albummet varmt til enhver Talk Talk fan.
Men fra denne friske udgivelse tilbage til firserne igen... Med "The Colour of Spring" og ikke mindst single-succes'en "Life's What You Make It" lugtede pladeselskabet nu virkelig noget stort. Der var ved at blive lagt i kakkelovnen til en ny stor supergruppe, og gruppen fik lov at bruge nærmest ubegrænsede midler til at producere opfølgeren. Set i bakspejlet var der måske enkelte stille numre på "The Colour of Spring" der varslede det der nu skete med udgivelsen af opfølger-albummet "Spirit of Eden" i 1988, men de fleste blev nok taget på sengen alligevel. Gruppen som nok mere og mere var ved at udvikle sig til et Mark Hollis solo-projekt, vendte nu alt umiddelbar kommerciel tilgængelighed ryggen til og skabte et stille "mediativt" mesterværk, med free-form jazz og klassisk inspirerede kompositioner. Det samme gælder det sidste Talk Talk album "Laughing Stock" fra 1991. Begge albums bygger på lange musikalske forløb ofte uden klar skelnen mellem numrene. Og specielt det sidste album er ofte uden de sædvanlige repeterende B-stykker/refræn som et hvert pop-nummer nødvendigvis må have. Pladeselskabet var "selvfølgelig" rasende, og skyndte sig at malke koen mens tid var ved at udsende en række opsamlinger, bl.a. et remix-album som gruppen ikke var særlig begejstret for. Imens tror jeg overraskende mange Talk Talk fans tog den nye stil til sig. Selvom det var slut med hitliste placeringer har de to sidste album så vidt jeg ved stille og roligt solgt ganske pæne mængder. I virkeligheden er Talk Talk nok ikke bare et band som bare har udviklet sig sammen med sit publikum, måske er det i virkeligheden ofte også Talk Talk som har udviklet sit publikum ved at skubbe grænser og lægge nye udfordringer til lytterne. De to sidste Talk Talk studiealbums er absolut ikke "sociale" plader man lytter til med vennerne, men det er alligevel to meget højt skattede plader i min samling.
The Party's Over (1982, remastered 1997) **
It's My Life (1984, remastered 1997) ****
The Colour of Spring (1986, remastered 1997) *****+
Spirit of Eden (1988, remastered 1997) *****+
Laughing Stock (1991) *****
London 1986 (1999) *****
PS. I eget navn udgav Mark Hollis i 1998 iøvrigt også albummet "Mark Hollis" som fortsætter i sporet fra de to sidste Talk Talk studie-albums. Harris og Webb har også været aktive under navnet 'O'Rang, men det er en historie jeg ikke kender noget videre til.
PPS. "London 1986" er udgivet på et lille pladeselskab (Pond Life) som vist ikke er i almindelig distrubition herhjemme. Jeg har dog set den hos Baden Baden i København, og den kan bestilles på en række udenlandske CD-shops, f.eks. CDnow Europe.
|
Talk Talk "The party's over" (CD 1982/1997, remastered)
Se diskografi herover.
Diverse "ZOO Magazine CD Sampler 19" (CD apr/maj 99)
Talk Talk "Spirit of Eden" (CD 1988/1997, remastered)
Talk Talk "It's my life" (CD 1984/1997, remastered)
Se diskografi herover.
The Presidents of the United States of America "The Presidents of the United States of America" (CD 1995)
Gomez "Bring it on" (CD 1998)
Lamb "Lamb" (CD 1996)
Trip-hop med vildere jungle agtige rytmer end man er vant til. Helt nyt album også på vej.
Psyched Up Janis "Swell" (CD 1994)
Hotel Hunger "Get your hands off" (CD 1999)
Blur "13" (CD 1999)
Det engelske band gennemgår virkelig en fascinerende udvikling i øjeblikket. For få år tilbage var Blur det mest engelske man overhovedet kunne forestille sig, men med forrige album, bare kaldet "Blur", fra 199x skiftede gruppen radikalt stil. Med udgivelsen af "Blur" kunne man godt have på fornemmelsen af at de nu helt bevist gik efter at smadre deres stjerne status. Men hvis det var meningen, så floppede de helt vildt. Så vidt jeg er orienteret blev "Blur" faktisk gruppens hidtil bedst solgte album. Når det gik sådan må nok især to singler tilskrives æren; "Bettlebum" som straks førte gruppen ind på toppen af den engelske hitliste, men måske i endnu højere grad den efterfølgende "Song 2" som gav gruppen deres store amerikanske gennembrud.
Om det er den måske uventet store succes med "Blur" som har fået gruppen til at udforske endnu mere alternative og udfordrene veje er ikke til at sige, men for pladeselskabsmanden som skal finde nye single udspil med kommercielle muligheder, må det nye album virkelig være en frustrerende oplevelse. Fra at være det mest engelske og polerede man kan forestille sig, har gruppen nu udviklet sig til at være noget af det mest alternativt lo-fi støjrockende og ikke mindst amerikansk inspirerede man kan forestille sig. Når man lytter til det nye album-udspil med den udfordrene titel "13" er det endda meget svært at forstå at Blur er et engelsk band. Men hvis der ikke er så meget at hente for den hitsøgende, så er der en stor oplevelse for dem der tager sig tid til at leve sig ind i Blur's nye univers. Specielt de mange forholdsvis stille og afdæmpede, men alligevel smukt støjende og skramlende numre er en nydelse (Jeg er helt bevist om at den beskrivelse i manges øjne/ører indeholder en række selvmodsigelser).
Skulle man give bud på singler med kommercielle muligheder, så er "Coffee & TV" nok det nummer som kommer tættest på Blur som de lød for nogen få år tilbage, det fornemmer man vel egentlig også allerede på nummerets titel. Det vil dog nok alligevel være et dårligt single-valg, for dels er det nok alligevel for støjende og grimt til at fange dem som savner den udgave af Blur, og dels vil det efter min mening udsende forkerte signaler om pladen. "Trimm Trabb" starter forholdsvis stille og roligt men udvikler sig i retning af noget der måske kunne ses som en opfølger til "Song 2", i hvert fald noget af dette tætteste man kommer. Numre som "Bugman" og "Swamp Song" er måske også muligheder, men jeg tror nu at de er for grimme, støjende og forvrængede til selv et amerikansk publikum. Mere afdæmpde numre som fint repræsenterer pladen er "1992" og "Battle". Det sidste er måske mit yndlingsnummer på albummet, men nummeret har en meget simpel tekst, og det gør at det nærmest opleves som et instrumental-nummer, så spørgsmållet er alligevel hvor oplagt en single-mulighed det er.
Marilyn Manson "Antichrist Superstar" (CD 1996)
Depeche Mode "The Singles 86>98" (2CD 1998)
Björk "Alarm call" (CD single 1999)
Ordinary Psycho "Discovery CD (with Marion Crane)" (Promo CD)
Mono "Formica Blues" (US CD 1997)
Lidt trip-hop, lidt "easy listening", lidt James Bond og en knivspids fransk electronica a'la Air. Det er vist det nærmeste jeg umiddelbart kan komme en beskrivelse af den engelske duo's første udspil fra 1997. I længden synes jeg nok godt easy listening elementerne kan blive lidt for fremherskende, selvom det er et højst originalt album.
Beth Orton "Best Bit" (US CD-EP 1998)
Kashmir "The good life" (CD 1999)
Talk Talk "The Colour of Spring" (CD 1986/1997 remastered)
Den originale vinyludgivelse regner jeg for er en af de allerbedste
plader i min samling, så da jeg stødte på denne
digital remastered CD-version til 70 kr tøvede jeg altså
ikke. Det er for sjældent jeg får hørt mine gamle
vinylplader, men denne holder i hvert fald stadig 110% !
Se også Talk Talk biografien lidt højere oppe her på siden.
Diverse "ZOO Magazine CD Sampler 18" (CD feb/mar 99)
Portishead "Glory Times" (2CD Maxi 1995)
Superb dobbelt CD med remixes af hhv. Sour Times og Glory Box oprindelig
fra debutalbummet "Dummy". Versionerne herpå kommer måske
ofte i virkeligheden tættere på den fantastiske lyd og stemning
Portishead leverede på Roskilde Festivalen i 1998, end
live-albummet PNYC, som er optaget med stort stryger-orkester i 1997,
gør.
Selvom det i langt overhængende grad kun er forskellige versioner af Sour Times og Glory Box man finder herpå er de to CD'ere faktisk afvekslende nok til at man kan høre dem fra ende til anden.
Diverse "Q - The Music 9" (Q Magazine Marts 1999)
Beck "Mutations" (CD 1998)
Ikke en plade i samme stil som "Mellow Gold" (1994) og "Odelay" (1996).
Her er tale om et lille lidt folk-agtigt mellemspil inden Beck til sommer
igen udgiver et album i den stil der gjorde ham populær. Tilsvarende
lavede Beck Hansen iøvrigt også albummet "One foot in the
grave" (1994) imellem "Mellow Gold" og "Odelay". Selvom der er et stykke
vej stilmæssigt til hans to mest populære albums, så
kan den lidt mere afdæmpede Beck på "Mutations" dog stadig
ikke lade være med at lege. Ind imellem er det stadig meget underlige
lyde der kommer ud af højttalerne. Det er i øvrigt også
et glimrende album med mange gode sange.
Bertine Zetlitz "Morbid latenight show" (CD 1998)
Norsk pige. Lettere "trip-hoppet", men forholdsvis poppet. Et par numre
har et tungt disko-agtigt beat som irriterer mig lidt. Der er gode numre
på, men selve albummet er lidt anstrengende i længden synes
jeg.
Beth Orton "Trailer park" (CD 1996)
Det var oprindelig et nummer jeg hørte fra 1997 EP'en "Best
bit" som gjorde mig nysgerrig omkring denne engelske pige. "Best Bit" er
det dog ikke lykkedes mig at opsnuse her i landet. Måske er den slet
ikke udkommet her ? Jeg har så i stedet investeret i hendes debut-album
fra 1996, og det er bestemt heller ikke nogen dårlig investering.
Beth bevæger sig et eller andet sted imellem den engelske trip-hop
og den amerikanske singer-songwriter / folk tradition. Dog sådan
at det ene som regel er mest dominerende på de enkelte numre, og
det havde måske været en overvejelse værd om pladen i
virkeligheden ikke burde være opdelt i to små EP'er i stedet;
En med de mere triphop-agtige numre, og en med de mere folk-agtige. Men
bestemt et interessant bekendtskab, og "Best bit" skal jeg også nok
få fat i også. Internettet sætter jo ingen grænser
:-) Nyt album "Central Reservation" skulle i øvrigt også komme
til marts.
Belly "Gepetto EP" (CD EP 1993)
Belly udgav i 1993 det helt fantistiske "indie-pop" album, "Star".
"Gepetto" var et af numrene herpå, og da jeg så at "Gepetto
EP" indeholdt yderligere tre indspilninger fra perioden som ikke er med
på albummet var fristelsen for stor. Selve nummeret "Gepetto" på
EP'en er i øvrigt også lettere remixet i forhold til album-versionen.
Björk and David Arnold "Play dead" (Japansk import) (CD single
1993)
Jeg har længe været lidt misundelig på Henrik
fordi den version af Björks "Debut" album som han har inkluderer "Play
dead" som ekstranummer. Singlen har været umulig at opdrive længe,
lige indtil jeg fandt den som japansk import på en amerikansk Internet
CD shop.
Psyched Up Janis "The quiet album" (CD 1999) Afdæmpede halvakustiske versioner af numre fra hele deres karriere.
Alle optaget i Odense ved et enkelt arrangement kort før jul, som
afsluttede gruppens "The Quiet tour".
The Poets "Four days in Florence" (CD 1987)
The Poets er sammen med Sort Sol efter min mening noget af det bedste
dansk rock nogensinde har præsteret. Dette er deres debut-album fra
1987 som jeg egentlig havde opgivet at få fat på, indtil jeg
forleden tilfældigt faldt over det i M&M. Albummet er åbenbart
blevet genudgivet i 1998. Min Poets samling er nu komplet når det
gælder albums, og det betyder en del når man nu er en fan.
Skal jeg ellers være helt ærlig så er det ikke alt på
albummet der holder lige godt i dag. Selvom der er geniale øjeblikke
er der også meget der lyder lidt for meget af firserne. Og den danske
accent Troels Beck synger de engelske tekster med er egentlig ind imellem
en anelse pinlig :-)
Diverse "Q - The Music 4" (CD 1997)
Red Snapper "Making bones" (CD 1998)
Asian Dub Foundation "Rafi's revenge" (CD 1998)
Mercury Rev "Deserter's songs" (CD 1998)
Air "Moon safari" (CD 1998)
The Cardigans "Gran Turismo" (CD 1998)
Morcheeba "Big calm" (CD 1998)
Pearl Jam "Live on two legs" (CD 1998)
Erhvervet okt. - dec. 1998:
Eels "Electro-shock blues" (CD 1998)
En dyster men også fængslende plade. De fleste sange handler
således om søsterens selvmord eller om faderens (tror jeg
det er) kræftsygdom. Ligesom på deres debut fra 1996 ("Beautiful
freak") forstår gruppen også her at skrue nogle anerledes arrangementer
sammen.
Alanis Morissette "Supposed former infuation junkie" (CD 1998)
En noget mere afdæmpet udgivelse end gennembrudet "Jagged Litlle
Pill". Det nye album besidder nok generelt heller ikke de samme hit-kvaliteter.
Og hit-kvaliteter eller ej, så har pladen heller ikke fanget mig
voldsomt endnu. Mine forventninger var ellers skruet forsigtigt op efter
at have hørt nummeret "Uninvited" fra filmen "City of Angels", og
senere første single fra albummet, "Thank U". "Uninvited" er desværre
ikke inkluderet på dette album.
R.E.M "Up" (CD 1998)
Jewel "Spirit" (CD 1998)
Caroline Henderson "Metamorphing" (CD 1998)
Diverse "Unconditionally Guaranteed" (CD UnCut Magazine jan99)
Diverse "Q - The best tracks from the best albums of 1998" (CD Q
Magazine jan99)
Diverse "ZOO Magazine CD sampler 17" (CD dec 98/jan 99)
Portishead "PNYC - Roseland NYC Live" (CD 1998)
Det er søndag aften d 28. juni 1998, sidste dag på årets
Roskilde Festival. Det er midt under fodbold VM i Frankrig og Danmark skal
spille 1/8-finale mod Nigeria klokken 21. Klokken 20 skal imidlertid den
engelske "duo" Portishead på som det sidste af årets bands på
den grønne scene. Gruppen der sammen med Bristol bys-børnene
Massive Attack og Tricky vel nok må regnes for ophavsmænd til
trip-hop'en. De går i øvrigt på efter først en
overraskende god koncert på samme scene med Hanne Boel (der sjovt nok som
en engangs event havde et stryger orkester med på scenen), og
dernæst specielt en uforglemmelig koncert med Primal Scream umiddelbart
før Portishead afslutter årets koncerter på Grøn
scene. Det havde allerede været en god søndag, men den skulle
blive helt uforglemmelig...
Lige siden jeg på MTV så 10 minutter af en den liveoptagelse
som ligger til grund for den nu udgivne live-optagelse, har jeg spændt
ventet på at skulle opleve Portishead live, og end ikke en dansk VM
landskamp skal komme mig i vejen nu. Der er tilsyneladende mange andre der har
tænkt det samme, for der synes ikke at være færre foran
grøn scene end der plejer at være til de store navne. Dvs. der
kan vanskelig være flere da klokken bliver 20.
Portishead's DJ varmer op. En lidt lang og halvkedelig opvarmning synes
jeg. Men så er det negative der kan siges om den koncert-oplevelse vist
også sagt, for da resten af bandet går på, så giver de
en koncert som er noget af det mest tryllebindende jeg har nogensinde har
oplevet i Roskilde. Magen til intens og stemningsfuld oplevelse skal man i
hvert fald lede meget længe efter. Jeg tror heller aldrig jeg har set
så lidt trafik frem og tilbage foran scenen til en koncert på
Roskilde Festival. Uanset hvem der spiller, plejer der altid at være en
vis trafik. Om ikke andet så i hvert fald til øl-boden og tilbage
igen. Men her bliver folk simpelthen stående som er de... ja
tryllebundet. End ikke da sangerinden Beth Gibbons før ekstra-numrene
annoncerer at Danmark er foran 2-0 ser jeg nogen forlade området
små 10 meter foran scenen hvor jeg har tilkæmpet mig en en så
lille plads at den strengt taget ikke er der. Alle skal have det hele med.
Jeg ville ikke have noget imod hvis det havde været koncerten i
Roskilde, eller en anden tilsvarende koncert på det tidspunkt af deres
turne, som Portishead havde valgt at udgive på dette live-album. I stedet
er valget altså faldet på en koncert de gav i forbindelse med
udgivelsen af deres andet album i juli 1997. At det lige blev den koncert i New
York, ca. 1 år før de spillede på Roskilde Festivalen, er nu
ikke så underligt, for det var en særlig engangs event hvor
Portishead havde 30 strygere med på scenen. Der er dog også blevet
plads til et par numre optaget på deres senere turne, og selvom hele
pladen er god hører netop de nu til blandt de absolutte
højdepunkter på pladen efter min mening.
Af et godt live-album må nok kræves at stemningen fra koncerten
finder vej hjem foran højttalerne, og i betragtning af hvordan minderne
væltede frem fra i sommers da jeg hørte PNYC, må jeg nok
konstatere at albummet lever op til alle mine store forventninger.
Spørgsmålet er så om den virker på samme måde
hvis man ikke har oplevet dem live i forvejen ? Det er ikke til at sige med
sikkerhed, men er man fan af Portishead tror jeg bestemt ikke man går
galt i byen her, selvom jeg nok allerhelst havde set pladen baseret på
en af deres "normale" koncerter.
Portishead's musik beskrives ofte som meget filmisk, og er man hurtig ude
kan man få PNYC i en speciel multimedia udgave (Enhanced CD) som
indeholder en lille film akkompagneret af et lille potpourri af Portishead egne
numre mixet sammen af DJ Andy Smith. En stemningsfuld lille køretur
(i Bristol ?) som fuldt ud understreger de filmiske stemninger i Portisheads
musik. Og så er filmen iøvrigt heller ikke helt uden en lille
smule underfundig halv-indforstået Portishead-humor. Om man så
alligevel gider at se den mere end et par gange er nok ret tvivlsomt.
Efter koncerten på Roskilde Festivalen vidste jeg af erfaring fra
Roskilde under EM i 92 at jeg godt kunne opgive nu at komme til at se kampen
nu på storskærmen. I stedet styrrede jeg straks målbevidst
over mod boderne hvor jeg fandt en lille en som havde et fjernsyn gående.
Og der var lige plads til en ekstra foran, så jeg også kunne sidde
og se resten af kampen fra slutningen af første halvleg. Og sådan
kunne Roskilde Festival 98 vel egentlig ikke have endt meget bedre overhovedet.
Og sådan blev det så at denne plade-anmeldelse måske kom til
at handle lidt for lidt om selve udgivelsen, men at den kom til at handle om
så meget andet, det tager jeg nu bare som et tegn på at det er en
ganske god plade, for inspirerende har den jo så åbenbart
været at lytte til.... ****+
PS. Det er blevet en dille at pladeselskaberne gør noget specielt
ud af første oplag. Formodentlig for at lokke folk hurtigt til lommerne,
så udgivelsen straks går på hitlisterne. Det virker skal jeg
hilse og sige. I hvert fald det der med at lokke folk hurtigt til lommerne. I
virkeligheden har jeg slet ikke råd til at købe nye plader i
øjeblikket, men nu står denne altså alligevel i min
samling.
Ginman/Jørgensen "Ginman/Jørgensen" (CD 1998)
Noget af det mest originale danske musik der længe er udkommet.
Steen Jørgensen, forsanger i Sort Sol, og Lennart Ginman, velrespekteret
bassist som bl.a. har arbejdet sammen med Thomas Blachman og Dicte, har
sammen skabt noget der ligger et eller andet sted imellem rock og jazz.
Første gang jeg hørte den synes jeg det var lidt for meget
jazz, men allerede ved anden gennemlytning var nydelsen meget større.
Pladen gør sig afgjort bedst en sen mørk aften, hvor jeg
kan svømme helt væk til den. Stemningsmæssigt virker
den til gengæld malplaceret at spille ved højlys dag.
FatBoy Slim "You've come a long way, baby" (CD 1998)
Bag navnet Fatboy Slim gemmer sig den hotte engelske DJ og remixer Norman Cook,
manden der bl.a. remixede Cornershop's Brimful of Asha. Albummet
indeholder selvfølgelig de seneste Fatboy Slim hits The rockafeller
skank og Gangster tripping, og der skal også nok komme flere
til. Kender man de to hits har man nok en meget god fornemmelse for hvad pladen
indeholder. Det er i den Dance/Party/Bigbeat dur igennem hele pladen. Det er
ikke den mest oplagte sofa- og nærlytnings-plade, dertil bliver det for
ensformigt og overfladisk, men det må næsten være et must til
enhver fest i øjeblikket. Man kan nu også godt gå post med
den i disc-manden skulle jeg også lige hilse og sige.
Norman Cook må vist i øvrigt siges at være en moderne DJ.
Her er ikke levnet meget plads til de "gammeldags" vinylscratch, selvom de da
forekommer. Derimod er der selvfølgelig masser af samplinger, men
også hvad man kunne kalde "digitale scratch" som nærmest lyder som
en CD-spiller der går i hak. Man kan måske diskutere om det har
helt den samme musikalitet og charme som et godt gammeldags vinylscratch har,
men komme udenom at det er en festlig udgivelse kan man nu alligevel ikke.
Bedømmelse: **+ eller ***** afhængig af synsvinkel.
PS: Det er ikke Norman Cook som er afbilledet på
coveret.
Diverse "ZOO Magazine CD sampler 16" (CD okt/nov 98)
Placebo "Without you I'm nothing" (CD 1998)
Herlig rockplade af typen med grimme og larmende guitarer.
Whale "All disco dance must end in broken bones" (CD 1998)
En af de plader jeg så mest frem til i 1998. Desværre en
skuffelse. I hvert fald i forhold til de forventninger jeg havde. Jeg synes
ikke det nye album besidder den samme groovy legesyge charme som debut-albummet
"We Care" fra 1995. Måske er det for store ambitioner som har kvalt
det mere umiddelbare og charmerende i deres musik ? Efter min mening er
det kun det afsluttende nummer "2 cord song" der for alvor har de gammelkendte
Whale kvaliteter, og så har jeg endda på fornemmelsen at det
nummer kun er ment som en parantes på pladen.
Diverse "ZOO Magazine CD sampler 16" (CD okt/nov 98)
P J Harvey "Is this desire ?" (CD 1998)
...fortsættes på Det Gamle Rockland.
|
Velkommen
Beklager den pt. lidt ustrukturede opbygning og
svingende design(-kvalitet).
Om det nye Rockland
Velkommen Stig Nygaards egen subjektive musikside, den "3. generation"
af Rockland. Nogle få vil sikkert kende det oprindelige Rockland
som åbnede her engang i 1996 (tror jeg det må have været)
andre kender sikkert Rockland fra Sol.dk
hvor den havde hjemme som "Musikguiden Rockland" fra SOL's åbning i
oktober 1998 frem til oktober 1999.
Når man direkte bliver tilbudt et arrangement et sted som SOL skal
det selvfølgelig prøves, og det har da også været
interessant, og har formodentlig udbredt kendskabet til Rockland
(og Bandlist.dk) en del, udover
det selvfølgelig også gav lidt lommepenge. Desværre gjorde
forpligtelsen til jævnligt at opdatere nyhederne, at jeg ikke fik megen
tid til at skrive de pladeomtaler som jeg synes er sjovest at lave, og
oprindelig var netop dét det primære formål ved at lave
Rockland. Derfor er det med ret stor fornøjelse at Rockland nu
returnerer til min hjemmeside igen, omend pt. i en lidt hurtigt sammensat
udgave.
I forhold til den version af Rockland jeg kørte på SOL, vil
det nye Rockland ikke (foreløbig i hvert fald) indeholde en
nyhedssektion, se dog Hot lige nu. Til gengæld vil
der forhåbentlig være en del
flere pladeomtaler; Af dem vil mange være ret korte, impulsive og
skitseagtige (som i de helt "gamle dage"). Når nu Rockland er tilbage
som en del af min egen
hjemmeside behøver
alt ikke at være så gennemarbejdet før det
offentliggøres, og pladeomtalerne vil ofte blive opdateret
efterhånden som jeg hører pladerne lidt mere
og måske skifter mening, eller bare har noget at tilføje.
Pt. er siderne her en sammensætning af det helt gamle (1. generations)
Rockland, anmeldelser skrevet i tiden på SOL, og et
"privat skitse-Rockland" som jeg holdte opdateret parallelt med SOL-udgaven.
Jeg er i øjeblikket en ret travl mand, så der vil næppe ske
det helt store her den første tid, men når jeg engang får
tid så skal det hele struktureres ordentligt og sættes op i et nyt
konsistent design. Og så har jeg i øvrigt også
anskaffet mig domænerne
Rockland.dk og
Bandlist.dk, så lidt ambitioner
har jeg da endnu :-) I øjeblikket er ovenstående kun
"videre-stillings domæner" som peger til disse sider, men kan
du en dag ikke finde Rockland og Bandlist.dk på den
sædvanlige image/worldonline-adresse så brug
ovenstående. De to adresser vil enten indeholde eller pege til
Rockland og Bandlist.dk.
Det fremtidige design vil formodentlig være lidt i den stil som min
nye forside på rockland.dk
introducerer, altså sådan lidt
"små-råt og støjende" - Hvis ellers jeg kan finde ud af at
lave det altså. Jeg er ikke så erfaren i grafik og billedbehandling
endnu... Og jeg skal nok forsøge at undgå at det bliver alt for
tungt.
I forbindelse med at DR har åbnet websitet
SKUM som afløser for Uland Net, har
netradiokanalen SKUM 3
med alternativ musik set dagens lys. Og det er da noget af det bedste der
er sket på den danske radio-front længe, hvor man ellers efterhånden er
vant til at alt hvad der ikke er mainstream bliver skåret væk.
Efter at have lyttet en del til stationen i et par dage, er min konklussion
at det ikke er ekstrem alternativ musik. Der var i hvert fald ikke rigtig
noget på programmet jeg ikke kendte i forvejen. Men musikken var alligevel
langt mere interessant end på de "ægte" radiokanaler fra DR (Hvis man ser bort fra
visse special-programmer som f.eks. P3's Beat).
En ting der trækker min bedømmelse af
SKUM 3 lidt ned, er dog de meget
teenagede "P4 brevkasse agtige" kommentarer der lagt ind imellem numrene.
Men ok, jeg er vel i virkeligheden også alt for gammel til at høre til SKUM's
primære målgruppe.
Stig.
|
|