Baden Baden lå i kælderen på hjørnet af Studiestræde og Larsbjørnsstræde i København og var en pladeforretning hvis "rock-department" var mit ynglings hangout at ose efter ny og spændende musik til min samling i. Den gamle butik er nu lukket, og ejerne har i stedet åbnet The Other Music som ny pladeforretning med et lidt andet koncept, og lidt mere fornemt placeret i Kronprinsensgade. The Other Music har mindre udvalg end Baden Baden havde, og er i højere grad fokuseret på nyheder samt deres nye webshop.

The Other Music på Kronprinsensgade er god pladeforretning selvom jeg nok savner Baden Badens større udvalg. Webshoppen, derimod, har muligvis et interessant udvalg, men implementeringen er katastrofal! Sitet er lavet i Flash, og så bør man allerede blive lidt skeptisk. Teoretisk set skulle man vel godt kunne lave et godt ecommerce site i Flash, men kender du et?

På et shoppingsite er det mere vigtigt end noget andet sted, at det er en fornøjelse at navigere rundt. Det skal være let og det skal gå hurtigt. Typisk for Flash-sites skal man på theothermusic.com se på en "splash" skærm tælle procenter lidt for langtsomt op mens forsiden læses ind. På forsiden er der lige godt og vel blevet plads til én CD til impulskøberne. Joe, du kan da scrolle ned og se flere "forsidetilbud", men det er Flash-styret scroll og den rykker forholdsvis langsomt men alligevel i irriterende store hak. Der er ikke mulighed for at bladre ned sidevis med museklik (medmindre du kan gætte præcis hvor på scrollbaren man skal klikke for at bladre én side ned), eller at bruge scroll-knappen på musen til at styre hastigheden med. Og du kan kun se 1-2 CD'ere af gangen. Skriften virker også lille og uklar og er svær at læse. Den får de altså ikke mange impulskøb på. Det er ikke meget bedre at søge på sin yndlingskunstner, hvis det er en produktiv en. Du får listen af vedkommendes udgivelser til salg på samme svært overskuelige måde.

Jeg har ikke prøvet rent faktisk at købe noget endnu, så den del kan jeg ikke udtale mig om. Men det undrer mig indtil videre at de har valgt at lave sitet i Flash, for jeg kan ikke rigtig se at sitet udnytter noget i Flash som ikke kunne være lavet langt lettere, hurtigere og mere brugervenligt med almindelige standard webteknikker. Nu har de fået et svært tilgængeligt site for både online brugerne, OG for søgerobotterne. Det sidste skal de også nok tabe nogle kunder på. Synd, for jeg vil så gerne ønske dem alt mulig held og lykke. De har det bedste musik - for det meste da i hvert fald.

Update 6/2 2004: Jeg opdagede lige at sitet faktisk udnytter browservinduet størrelse fuldt ud i Internet Explorer. Så jeg tog lige et kig på deres html-kode, modificerede det så det også udnytter pladsen fuldt ud i Mozilla, og sendte dem den modificerede kode. Håber at de vil bruge det. Selvom 2-3 CD'ere af gangen stadigvæk ikke giver et stort overblik, så er det da bedre end én CD. Deres email nyhedsbrev kan iøvrigt heller ikke anbefales medmindre man har tid og energi til at kæmpe sig igennem flere 100 Kbytes store lister af pladeudgivelser.

Link:
TheOtherMusic.com

Comments

Write a comment... 

 

There are no comments to this post

Only Name and Comment are required fields when commenting here. If you specify your email address, everyone will be able to find it at your comment. However your email will only be directly visible when hovering over your name, and in the code behind it will not look like an email address. So the risk of bots harvesting email addresses here, should be minimal. But again, you are free to leave the email blank when commenting.

If you tick Remember me, your name, email and homepage address will be remembered and prefilled at your next visit (Uses a cookie when ticked).

Full URLs (starting with "http://" or "https://") in comment text will be converted into active links when comment has been verified by a human as not being spam. Comments that looks too much like spam, will immidiately/proactively be rejected by the system and never reach a human eye.