Skriftstørrelse: A A A A

Kommentarer i weblog:

Kommentarer i galleriet:

  • (Midlertidigt ude af funktion)

Kontakt

ROCKLAND
ved Stig Nygaard

- ikke kun om musik

<< | Forside | * | Indeks | >>

(Update 7/12: Jeg har erfaret at der bliver lagt forskellige rettelser på i Danske Netbank allerede om et par dage. Se mere i bunden af dette indlæg.)

Som jeg lovede forleden, er her et lidt mere om mine erfaringer med Firefox og andre "alternative" browsere i Danske Banks netbank, og puha - det blev et af de rigtig lange og kedelige indlæg:-)

For at kunne bruge andre browsere end Internet Explorer til Windows i Danske Netbank, kræves et såkaldt ActivCard. Det er en metode Danske Bank i et stykke tid har tilbudt Safari (Mac) brugere, men nu også halv-officielt tilbydes til brug med andre browsere. Når jeg skriver "halv-officielt" er det fordi man skal lede grundigt på Danske Banks website for at finde informationen om de alternative browsere, og når man skal bestille en Netbank-aftale med ActivCard så skal man følge en procedure der er angivet som værende for Mac-brugere. Har du allerede en netbank-aftale, så kan du dog også bare skrive en besked til banken fra netbanks post-service om at du ønsker et ActivCard (det virkede i hvert fald for mig). Bemærk at Kundeservice ikke yder officiel support til andre browsere end Internet Explorer og Safari, og at banken iøvrigt ikke lover at alle funktioner i netbanken fungerer når du bruger andre browsere.

ActivCard

Dette er en lille kode-generator man skal bruge når man logger på netbanken og når man underskriver transaktioner. Det er et kort i kreditkort størrelse, i hvert fald når det gælder højde og bredde. Desværre er kortet med 1/2 cm forholdsvis tykt, og det er derfor tvivlsomt at det er et kort man gider at have det liggende fast i sin pung. ActivCard erstatter den "nøglefil" (e-Safekey) man ellers normalt har installeret på sin PC når man bruger Internet Explorer til Danske Netbank. Med et ActivCard er der ikke noget der skal installeres på computeren før man kan logge på netbanken, det eneste der kræves er en internet-forbindelse og en ikke alt for forældet webbrowser.

Da jeg modtog kortet sad der noget som lignede en rest lim på displayet og jeg forsøgte straks at gnubbe det væk med neglen. Det skulle jeg nu ikke have gjort, for det viste sig at være en lille skade på selve kortets plastic-belægning og mit forsøg på at fjerne det gjorde kun skaden meget værre. Så behandl belægningen over displayet varsomt, det er meget blødt og sart hvis først der kommer hul på. (Update 13/3 2005: Hehe, se "vigtig" update i bunden af dette indlæg).

Mozilla Firefox 1.0

Det meste af min lille test er foregået i Windows-versionen, men umiddelbart ser det ikke ud til at gøre forskel om man kører Windows- eller Linux-versionen. Alle de grundlæggende funktioner ser ud til at virke fint. F.eks er både betaling af et indbetalingskort og en kontooverførsel gennemført uden problemer.

En gang imellem er rubrikkerne pludselig lidt for lave til deres indhold. Det ser ud som om det er noget der sker mere eller mindre tilfældigt og skyldes muligvis en browserbug (selvom det eneste andet sted jeg nogensinde har set en opførsel der ligner er andre steder på Danske Banks hjemmeside, og tænker her først og fremmest på rubrikken med valuta-kurser på forsiden). Ofte kan man bare klikke på rubrikken og bruge musens scrollhjul til at scrolle i rubrikken, men en enkelt genindlæsning af siden plejer også hurtigt at løse problemet. Heldigvis ser jeg langt fra så tit problemet i netbanken som jeg ser det på forsiden af bankens website. En af de første gange jeg var på netbanken med Firefox lå der en information fra Danske Netbank som jeg klikkede mig ind på for at læse. Desværre var indholdet af højre halvdel af denne rubrik usynlig, hvorfor informationen var umulig at læse. Jeg kunne dog tyde at det var noget med nogle nye funktioner i konto-listerne der snart ville komme. Det er det eneste sted i netbanken jeg har observeret denne lidt slemme renderingsfejl, men hvad værre er, er at netbanken ikke er designet så man kan gå ind og læse informationen igen senere en anden gang (f.eks. med en anden browser). Jeg har i hvert fald ikke kunne finde ud hvor jeg gør det. I det store hele renderes sider ellers pænt, men en mindre skønhedsfejl som manglende luft imellem kolonner ses også et par steder.

Til min store fornøjelse er det muligt at komme ind på eboks via netbanken. Det er meget vigtigt for mig at kunne, fordi man (vistnok af lovgivningsmæssige årsager) ikke må se sine bank-dokumenter i eboks medmindre man logger på via sin netbank. Yes, nu er jeg endelig parat til at tilmelde lidt flere af mine bank-papirer til eboks:-) Man er dog nødt til (via netbanken) at logge ind på selve eboks-sitet for at kunne se dokumenterne. Det virker nemlig ikke hvis man prøver at åbne dokumenterne direkte fra netbanken. Men jeg vender tilbage til dette i en note til sidst, da jeg kan se mindst én fejl i netbankens koden som let kan rettes.

Jeg ser en sjælden gang en enkelt JavaScript-fejl i netbanken, men det er tilsyneladende ikke noget alvorligt som har betydning for funktionaliteten. Firefox' JavaScript Console afslører dog også et andet problem i netbanken (og Danske Banks website som helhed). Bankens stylesheet bliver nemlig udsendt med den fejlagtige mimetype "text/html" i stedet for "text/css". Sålænge bankens sider ikke er implementeret med en !doctype der sætter browsere i "Standards Compliance Mode" er det ikke noget alvorligt problem, men i "Standards Compliance Mode" er der en del browser-versioner der helt vil nægte at indlæse og fortolke et stylesheet hvis det udsendes med forkert mime-type. Så der ligger potentielt et problem og lurer her.

Internet Explorer 6.0, Opera 7.54 og Konqueror 3.3

Jeg har brugt mest tid i netbanken med Firefox, men jeg har også hurtigt testet med nogle andre browsere. ActivCard-metoden kan selvfølgelig også bruges til Internet Explorer, selvom man sjovt nok får en JavaScript-fejl på login-siden. Opera til Windows ser også ud til at virke fint, men med samme fejl omkring direkte åbning af eboks-dokumenter som i Firefox. Konqueror er en browser som sjovt nok slet ikke er nævnt på bankens hjemmeside, men jeg havde nu en kraftig idé om at netbanken nok også ville virke med denne browser, eftersom den "webcore-motor" Apple bruger i Safari-browseren på Mac, netop er en portering af open-source "khtml-motoren" fra KDE/Konqueror. Selvom der er en JavaScript-fejl som tilsyneladende går igen på hver eneste side i netbanken, så ser det grundlæggende også ud til at fungere med Konqueror (fra SUSE Linux Professional 9.2). Dog går browseren irriterende nok hårdt og brutalt ned nogle gange når man klikker i venstre-menuen. Med Konqueror er der også hul igennem når man forsøger at åbne eboks-dokumenter direkte fra netbanken (Kan nu ikke udelukke at det kun er fordi jeg også har CodeWeavers CrossOver Office installeret?). Selve PDF-dokumentet vises dog først i en ulæselig lille størrelse, og hvis man gør vinduet større følger pdf-dokumentets ikke umiddelbart med. En lille reload af siden i popup-vinduet løser dog hurtigt dét problem.

Konklussion

Alt i alt ser det bestemt ud til at virke godt nok til at man kan droppe Internet Explorer til Danske Netbank. Dog går min version af Konqueror så ofte ned i netbanken, at jeg nok vil foretrække at bruge en Mozilla/gecko-baseret browser eller Opera i stedet for i Linux. Det kan undre at banken ikke gør lidt mere reklame for muligheden for de alternative browsere. Det er for det meste de mere IT-kyndige der bruger disse, og man skulle tro at det er en kundegruppe med mange potentielt gode kunder i. Men måske venter banken på at få rettet de sidste skønhedsfejl? Da BG Bank teknisk set bruger den samme netbank, skulle alt ovenstående i øvrigt også gælde for BG Netbank.

Tidligere relaterede indlæg:

Note angående 100% height i "Standards Compliance Mode"

Først da jeg kiggede på koden i popup-vinduet med eboks-dokumenter åbnet direkte fra netbanken, var jeg overbevist om at jeg kunne få det til at virke i Firefox med bare en lille simpel koderettelse. Nu er jeg tilbøjelig til at tro at der nok er noget mere galt end bare dette ene issue, men ikke desto mindre er der tale om et klassisk problem når man koder i "Standards Compliance Mode", så jeg griber lige lejligheden til at give den kode der skal til for at få et element til at fylde 100% af et browser-vindues højde i "alle" browsere. Når man angiver højden af et element i procent, så er det højden i forhold til "the containing block". I "quirks mode" fylder body altid hele browservinduets højde, men i "Standard Compliants mode" fylder body kun så meget som det er nødvendigt for at indholdet kan være der (hvis browseren følger W3C's specifikationer). Derfor skal der et lille trick til før et element fylder hele højden af browser-vinduet i "Standards Compliant mode":

<!doctype html>
<html>
<head>
<title>Height 100% in Standards Compliance Mode</title>
<style type="text/css">
html,body {
margin: 0;
padding: 0;
height: 100%;
}
</style>
</head>
<body>
<div style="width:100%;height:100%;background-color:#888"></div>
</body>
</html>

Bemærk at ovenstående kode har en !doctype som sætter gecko-baserede browsere (Mozilla, Firefox, Netscape, osv.) i Standards Compliance Mode, og at jeg har indsat en style i koden som sætter højden til 100% på både html- og body-elementerne. Hvis man fjerner de 100% højde på html- og body-elementerne er div'en med den grå baggrund pludselig usynlig i f.eks. Firefox! Jeg vil jo gerne give Danske Bank det afgørende tip til hvordan de får eboks-vinduet til at virke i deres netbank, og har med Mozilla/Firefox' praktiske DOM Inspector (Shift-Ctrl-I hvis den er installeret) prøvet at sætte disse styles på websiden i det vindue der vises når man åbner et eboks-dokument direkte fra netbanken. Desværre var det ikke nok til at pdf-dokumentet blev synligt i min Firefox, så det er tilsyneladende ikke det eneste der skal til for at løse problemet her, men burde være et skridt på vejen. Jeg har ikke umiddelbart en idé om hvad der mere går galt. Måske understøtter Adobe's Acrobat-plugin slet ikke at pdf-dokumenter vises indlejret på den anvendte måde i Firefox, eller måske er det bare opsætningen på min PC som der er noget galt med?

Update: Efter at have studeret koden lidt nærmere i eboks popup-vinduet i Danske NetBank, er jeg kommet til den konklussion at den måde de bruger object-tagget kræver ActiveX-support (bvadr;-)). Så enten skal de bruge object-tagget på en anden måde, eller også skal de ligge et embed-tag indeni. Selvom embed-tagget er "deprecated", er det nok umiddelbart den letteste vej at gå. Er ikke plugin-ekspert, men vil prøve at strikke en lille løsning sammen og sende dem. Det ville nu være mere elegant at kunne åbne eboks-dokumenterne direkte fra netbanken.

Update 7/12 2004: Allerede inden jeg selv nåede at sende mine erfaringer til Danske Bank har jeg fået mail fra en Netbank-medarbejder som har set mit indlæg. De har allerede om et par dage nogle rettelser til sitet som forventes at løse flere af de ting jeg har beskrevet herover. Først og fremmest skulle eboks-vinduet blive rettet, så den sag vil jeg ikke bruge flere kræfter på i denne omgang. Også problemet med valuta-rubrikken og det manglende mellemrum mellem nogle tabel-kolonner skulle blive rettet.

Update 13/3 2005: Jeg har fået et tip pr. email fra Claes som fortæller at den bløde plastic-belægning på mit ActivCard i virkeligheden er et stykke beskyttelsesfilm jeg kan pille af. Det utrolige er at talrige af mine kollegaer har set mit kort og kommenteret den beskadigede belægning, men ingen har gennemskuet at det er lige til at tage af. Tak til Claes;-)

Kommentarer

skriv en kommentar 

11-12-2004 14:45 

Hmm, har du haft noget bøvl med krav om JRE1.5 - og løst dette?

- Kommenteret af gnyf

11-12-2004 21:07 

Hej gnyf,
jeg har testet på tre forskellige systemer, men alle disse ser ud til at køre Java 1.4.2. Så har ingen erfaringer med version 1.5.

- Kommenteret af Stig (http://www.rockland.dk/)

23-12-2004 17:08 

Min (installation af) JRE1.4.2_06 virkede ikke, så den blev afinstalleret og erstattet med J2SE Runtime Environment 5.0. Jeg ved ikke om det i princippet er bedre eller dårligere, men det virker (både i Ildræven og MSIE på MS XPp). Jeg har dog ikke været gennem alle transaktionstyper/funktioner endnu.

Håber at der nu er nogle der vil prøve ActivCard på Linux (og gerne med Firefox).

I øvrigt er (http://www.danskebank.dk/Link/PrivatHembankenInstruktionNyKodbox) (på http://www.linux.dk/support/bank/?tid=439 ).

Danske Bank burde sige pænt tak for dit arbejde, Stig.

- Kommenteret af Jan

23-12-2004 17:16 

Der skulle selvfølgelig stå "... død."

- Kommenteret af Jan

05-01-2005 10:09 

En del af de clipping problemer der opstår i layoutet er sikkert grundet CSS fejl. Dog kan Mozillas såkaldte reflow bug (#217527) også drille, og CSS fejl vil sandsynligvis hjælpe til at fremprovokere denne.

Hvis genindlæsning af en side hjælper (som på Slashdot), så er det reflow buggen der er tale om. En hurtigere fix i dette tilfælde er Ctrl +,- (zoom ind/ud), som genoptegner siden. Det hjælper i nogle tilfælde på netbanken, men ikke alle, hvilket vidner om særlige CSS fejl fra Danske Banks side. Jeg har dog for nylig læst på deres hjemmeside at de er begyndt at teste deres HTML og CSS med W3C's valideringsværktøjer, så jeg ser frem til forbedringer.

#217527 er i øvrigt fikset, men rettelsen gav regressionsproblemer og nåede derfor ikke at komme med i Firefox 1.0. Den er dog inkluderet i Firefox 1.1, når den engang bliver udgivet. Som alternativ kan man jo prøve en trunk build?

P.t. bruger jeg netbanken med Firefox 1.0 og Sun JRE 1.4.2_06 på Debian unstable. Tjek af saldi og overførsel af penge fungerer. Der er ingen kritiske fejl - kun nævne clipping problemer.

Slut!
Kim

- Kommenteret af Kim Nielsen

01-02-2005 14:18 

Det kan være du allerede har fundet ud af dette her af andre veje.

Men for at bruge acrobats plugin indlejret i firefox skal "acroread" ligge i din PATH som beskrevet på http://plugindoc.mozdev.org/linux.html

mvh Danny

- Kommenteret af Daniel

01-02-2005 19:09 

Hej Daniel
Acrobats plugin var godt nok installeret, og fungerede i andre sammenhænge. Fungerer iøvrigt også i netbankens popup-vindue nu efter at banken har rettet i deres kode.

- Kommenteret af Stig Nygaard (http://www.rockland.dk/)

17-02-2005 13:06 

Så vidt jeg kan se, virker Danske Bank fint med ActivCard og Firefox, mens Danske Netbetaling ikke virker.

Jeg har testet med Telmores netbetaling.

- Kommenteret af Kim Nørgaard (http://www.jasen.dk)

17-02-2005 14:42 

Hej Kim,
Har lige testet via www.tips.dk, og der virker betaling med Danske Netbetaling heller ikke. Jeg skal prøve forsigtigt at prikke til mine kontakter og høre om det er noget de kigger på:-)

- Kommenteret af Stig (http://www.rockland.dk)

24-02-2005 16:47 

Hej Kim,
Der er desværre ingen planer pt. i Danske Bank om at opdatere Danske Netbetaling så det også virker med ActivCard.


- Kommenteret af Stig (http://www.rockland.dk/)

18-03-2008 23:11 

Hej...

Bruger også Firefox og har Danske Bank, hvis netbank jeg bruger via Activcard...

Idag fandt jeg ud af noget som man skal være opmærksom på!

Firefox Add-on'et "Stop Autoplay" skal deaktiveres før man kan logge på Danske Bank Netbank

Når jeg skulle logge på netbanken kunne jeg ikke få markøren til at blive i bruger-id eller password feltet... så snart jeg trykkede på det, forsvandt markøren igen = ergo jeg kunne ikke skrive mit bruger-id og password for at logge ind.

Dette kunne jeg godt i Internet Explorer, men når jeg trykkede "næste" tænkte den lidt, hvorefter den så stoppede med at loade og ikke gik videre...

Så prøvede jeg at logge ind på min skoles WTS og se om det virkede der... det gjorde det sørme...

Det var så ved at resultere i, at jeg var lige ved at ringe til Danske Banks kundeservice, men først prøvede jeg lige noget:

I Firefox deaktiverede jeg diverse add-ons og fandt ud at at netbanken fucker når man har "Stop Autoplay" add-on'et aktiveret. Også selvom man har sat danskebank.dk på whitelist og fravalgt alt blokering. Så snart jeg trykkede deaktiver på dette plugin og genstartede virkede det hele i fineste vis.

Så husk: Deaktiver altid "Stop Autoplay" og genstart Firefox når i vil logge ind på jeres Danske Bank netbank med activcard.

Hvad angår Internet Explorer så kan jeg stadigvæk ikke logge på med den, men jeg gider ikke ringe til kundeservice, nu når jeg godt kan i Firefox

Er i gang med at skrive denne information alle de steder som popper up øverst når man søger på "firefox danske bank activcard" på Google så andre hurtigt kan finde ud af hvad der kan være galt.

- Kommenteret af Robert

18-03-2008 23:37 

Helt generelt er det en god idé at starte med at slå alle extensions fra i Firefox hvis man oplever problemer af den ene eller den art, før man brokker sig til enten Mozilla eller til indehaveren af det site der giver problemer. Jeg har i et par andre tilfælde også været ude for at enkelte extensions kan give kompatibilitets eller stabilitets problemer på diverse sites.

- Kommenteret af Stig

skriv en kommentar 

<< | Forside | * | Indeks | >>

All posts on Rockland by Stig Nygaard.