Hørte med et halvt øre et indslag om Motown Records her til aften, og bed lidt mærke i den del der handlede om Stewie Wonder. Han havde så vidt jeg kan forstå sine første hit-udgivelser ude allerede som 11-12 årig. Men pladeselskabet ønskede ikke at følge op på succes'en. De ville hellere bruge nogle år på at modne og uddanne den lille dreng, før opfølgeren skulle på gaden. Det minder mig meget om historien om Kate Bush (en af mine gamle store yndlinge) som også blev opdaget som meget ung, men blev holdt tilbage af sit pladeselskab som dels ønskede at modne og uddanne hende først, men fremfor alt også ønskede at undgå hun blev fastlåst i en rolle som "barnestjerne".

Og det fik mig bare til at tænke på om man kunne forestille sig et pladeselskab handle sådan i dag, eller om de ikke til enhver tid bare ville skynde sig at score den kortsigtede men måske også lidt mere sikre kommercielle gevinst?

Comments

Write a comment... 

 

Mjo... Men var der ikke også noget med at da han (Stevie Wonder) blev ældre, var han den første til at gøre oprør mod Motowns horrible lønningssystemer? Såvidt jeg husker fik han efter lang tid sin vilje, og pladeselskabet gik med til at dele fortjenesten 50/50 med ham. Før da havde kunstnerne ikke fået mere end 5-10%

Write a comment... 

Only Name and Comment are required fields when commenting here. If you specify your email address, everyone will be able to find it at your comment. However your email will only be directly visible when hovering over your name, and in the code behind it will not look like an email address. So the risk of bots harvesting email addresses here, should be minimal. But again, you are free to leave the email blank when commenting.

If you tick Remember me, your name, email and homepage address will be remembered and prefilled at your next visit (Uses a cookie when ticked).

Full URLs (starting with "http://" or "https://") in comment text will be converted into active links when comment has been verified by a human as not being spam. Comments that looks too much like spam, will immidiately/proactively be rejected by the system and never reach a human eye.