Skriftstørrelse: A A A A

Kommentarer i weblog:

Kommentarer i galleriet:

  • (Midlertidigt ude af funktion)

Kontakt

ROCKLAND
ved Stig Nygaard

- ikke kun om musik

<< | Forside | * | Indeks | >>

Hørte med et halvt øre et indslag om Motown Records her til aften, og bed lidt mærke i den del der handlede om Stewie Wonder. Han havde så vidt jeg kan forstå sine første hit-udgivelser ude allerede som 11-12 årig. Men pladeselskabet ønskede ikke at følge op på succes'en. De ville hellere bruge nogle år på at modne og uddanne den lille dreng, før opfølgeren skulle på gaden. Det minder mig meget om historien om Kate Bush (en af mine gamle store yndlinge) som også blev opdaget som meget ung, men blev holdt tilbage af sit pladeselskab som dels ønskede at modne og uddanne hende først, men fremfor alt også ønskede at undgå hun blev fastlåst i en rolle som "barnestjerne".

Og det fik mig bare til at tænke på om man kunne forestille sig et pladeselskab handle sådan i dag, eller om de ikke til enhver tid bare ville skynde sig at score den kortsigtede men måske også lidt mere sikre kommercielle gevinst?

Kommentarer

skriv en kommentar 

14-04-2004 10:21 

Mjo... Men var der ikke også noget med at da han (Stevie Wonder) blev ældre, var han den første til at gøre oprør mod Motowns horrible lønningssystemer? Såvidt jeg husker fik han efter lang tid sin vilje, og pladeselskabet gik med til at dele fortjenesten 50/50 med ham. Før da havde kunstnerne ikke fået mere end 5-10%

- Kommenteret af Rasmus (http://www.rasmusbang.dk/blog)

skriv en kommentar 

<< | Forside | * | Indeks | >>

All posts on Rockland by Stig Nygaard.