[Billede: Neon pile]

Et par røde neon pile, lørdag d. 7. marts 2009 kl. 21:20.

Har ikke rigtig fået fotograferet i denne uge (udover et par "fuldemands skud"), så jeg måtte reddes af min "10 dages regel" og finde dette skud frem fra forrige weekend. Og ja, det blev et af de simple i denne uge:-) Pilene er fundet på The Irish Rover på Strøget.

Tekniske data: Canon EOS 50D med EF 50mm f/1.8 II, 1/125 sek., f/1,8, 200 ISO. Roteret og beskåret en del i forhold til den oprindelige udgave.

Se sidste uges skud.

"Ugens skud" er en lille udfordring til mig selv. Det går ud på at jeg hvert uge skal poste et billede her på bloggen som jeg har skudt i løbet af de sidste 10 dage (well, det er lidt mere end en uge, men var bange for at gøre det for svært for mig selv:-)). Ældre arkiv billeder er ikke tilladt! Idéen er at prøve at tvinge mig selv til at se flere billed muligheder i dagligdagen, eller være lidt flittigere til at tage ud på "små-ekskursioner" og fotografere. Ingen af delene noget jeg synes jeg er særlig god til. Skulle jeg for en gang skyld tage mig sammen til at bruge et af mine analoge (film) kameraer, så tæller de 10 dage fra jeg får billederne retur fra fremkaldelsen.

 

[Billede: VW Transporter]

VW Transporter modelbil, søndag d. 8. marts 2009 kl. 18:20.

En VW Transporter modelbil fra et butiksvindue ved Jorcks Passage i København. For et par måneder siden købte jeg et 50mm f/1.8 objektiv fordi jeg godt kunne tænke mig at lege med den lille dybdeskarphed man kan opnå med et sådant et. Objektivet er (som omtalt i et tidligere indlæg) en klassisk type der kan fås for billige penge, og jeg elsker at kigge på billeder der udnytter den lave dybdeskarphed og "bokeh" effekt der kan opnås med sådan et. Jeg må dog konstatere at mit fotografiske øje skal bruge lidt tid til at lære selv at opdage de gode motiver af denne slags. Så det er ikke så mange billeder jeg har taget med objektivet endnu, og dette er faktisk det første jeg har fundet værd at vise frem. Men håber jeg bliver meget bedre til at udnytte objektivets potentiale, og at dette kun er det første af rigtig mange billeder taget med dette.

Tekniske data: Canon EOS 50D med EF 50mm f/1.8 II, 1/250 sek., f/1,8, 400 ISO.

Se sidste uges skud.

"Ugens skud" er en lille udfordring til mig selv. Det går ud på at jeg hvert uge skal poste et billede her på bloggen som jeg har skudt i løbet af de sidste 10 dage (well, det er lidt mere end en uge, men var bange for at gøre det for svært for mig selv:-)). Ældre arkiv billeder er ikke tilladt! Idéen er at prøve at tvinge mig selv til at se flere billed muligheder i dagligdagen, eller være lidt flittigere til at tage ud på "små-ekskursioner" og fotografere. Ingen af delene noget jeg synes jeg er særlig god til. Skulle jeg for en gang skyld tage mig sammen til at bruge et af mine analoge (film) kameraer, så tæller de 10 dage fra jeg får billederne retur fra fremkaldelsen.

 

Update: "Konkurrencen" er afgjort.

Jeg har et Panasonic superzoom kamera i overskud, og har besluttet mig for at en besøgende her på bloggen skal have chancen for at få det. Det drejer sig om et godt 4 år gammelt Panasonic Lumix DMC-FZ20. Dette "kompaktkamera" har 5 MP sensor samt en 12x Leica zoom med image-stabilisering og en fast(!) lysstyrke på f/2.8 i hele zoomområdet. Udover fuldautomatik har kameraet desuden masser af manuelle og halvautomatiske indstillingsmuligheder for den kreative. Du kan finde en anmeldelse og mere detaljerede tekniske specifikationer på DPReview.com.

Kameraet fungerer perfekt og er et som jeg har haft særdeles stor fornøjelse af. Jeg har bl.a. taget en del koncertfotos med det, takket være den usædvanligt lysstærke tele kombineret med image stabilsering. Men efter at have udskiftet min mindre powershot til en nyere model med større zoom-område og image stabilisering samt anskaffet mig den spejlrefleks model som jeg har gået og drømt om de sidste par år, så er der ikke rigtig nogen niche tilbage imellem mine 2 andre kameraer hvor Panasonic'en stadig er det foretrukne valg.

So here's the deal... Jeg er ikke ude efter cool cash, du må komme med en anden grund til at det netop er dig der skal have kameraet! Det kan være et seriøst eller sjovt argument er nok, men du kan også prøve med en eller anden form for bestikkelse såsom f.eks. en tjeneste eller en byttehandel. Der er sådan set ikke rigtig nogle regler. Teoretisk set kan det jo også være at du kan få kameraet bare fordi du er den eneste der ligger billet ind på det...

Men bortset fra at jeg som udgangspunkt (et kreativt "bud" kan indeholde en anden aftale?) vil kræve udgifter til evt. forsendelse dækket, så er jeg som sagt ikke interesseret i kontanter.

Du skal afgive dit "bud" som kommentar til dette indlæg her i bloggen for at det tæller. Hvis du angiver email-adressen ved din kommentar er det synligt her på siden, men kamufleret i koden bagved. Så risikoen for at spam-robotter høster den skulle være minimal. Men ønsker du alligevel ikke at angive din email her på bloggen, så send samtidig med dit bud en email til undertegnede (stig at rockland dot dk). Vær bare opmærksom på at det stadig udelukkende er budet som det står beskrevet i kommentaren her på bloggen som tæller.

Hvis man "vinder" kameraet og vil undgå at kameraet skal sendes med posten, så kan kameraet hentes på min bopæl på Amager (nær Amagerbro metrostation) eller på mit arbejde i Glostrup (Ejby).

Med kameraet, som er fra januar 2005, følger software CDROM, engelske manualer, 2 originale batterier, oplader, 1 GB Sandisk Ultra II SD memorycard, USB kabel, AV kabel, bærerem, objektivdæksel og modlysblænde. Det er ikke det originale objektivdæksel der medfølger, men i stedet et som passer i 72 mm fatningen for enden af første halvdel af modlysblænden (faktisk mere praktisk hvis du som jeg foretrækker altid at have denne monteret). Desuden vil jeg lade en lille taske følge med også. Jeg havde også engang et 72mm pol-filter til kameraet som følger med hvis jeg kan finde det igen...

Jeg vil lade "konkurrencen" køre indtil mandag d. 23. marts, hvorefter jeg vil foretage mit valg.

Update 23/3 09: Jeg vil foretage mit valg kameraets nye ejer i morgen tirsdag aften d. 24/3 09. Og det er ikke noget let valg...

Update 24/3 09: Jeg har truffet det svære valg, se det i min kommentar til indlægget.

 

[Billede: Rundetårn]

Rundetårn, søndag d. 1. marts 2009 kl. 13:30.

Well, hvad kan jeg sige? Det er taget på vej op i Rundetårn... Har brugt lidt tid i Photoshop på at få et lidt specielle "kontrastrige look" frem. Og synes det er lykkedes ganske godt og passer fint til motivet.

Tekniske data: Canon EOS 50D med EF-S 10-22mm zoom (@10mm), 0,7 sek., f/8,0, 100 ISO, samt lidt "kærlighed" i Photoshop.

Se sidste uges skud.

"Ugens skud" er en lille udfordring til mig selv. Det går ud på at jeg hvert uge skal poste et billede her på bloggen som jeg har skudt i løbet af de sidste 10 dage (well, det er lidt mere end en uge, men var bange for at gøre det for svært for mig selv:-)). Ældre arkiv billeder er ikke tilladt! Idéen er at prøve at tvinge mig selv til at se flere billed muligheder i dagligdagen, eller være lidt flittigere til at tage ud på "små-ekskursioner" og fotografere. Ingen af delene noget jeg synes jeg er særlig god til. Skulle jeg for en gang skyld tage mig sammen til at bruge et af mine analoge (film) kameraer, så tæller de 10 dage fra jeg får billederne retur fra fremkaldelsen.

 

[Billede: Oehlenschläger i Søndermarken]

Oehlenschläger i et snedækket Søndermarken, tirsdag d. 17. februar 2009 kl. 15:45.

Det ser da meget godt ud, men alle turister der kommer forbi har nok taget præcist det samme billede. Må prøve at finde på noget mere originalt til næste uge:-)

Tekniske data: Canon EOS 50D med EF-S 17-55mm zoom (@24mm), 1/250 sek., f/5.6, 100 ISO. Lettere beskåret.

Se sidste uges skud.

"Ugens skud" er en lille udfordring til mig selv. Det går ud på at jeg hvert uge skal poste et billede her på bloggen som jeg har skudt i løbet af de sidste 10 dage (well, det er lidt mere end en uge, men var bange for at gøre det for svært for mig selv:-)). Ældre arkiv billeder er ikke tilladt! Idéen er at prøve at tvinge mig selv til at se flere billed muligheder i dagligdagen, eller være lidt flittigere til at tage ud på "små-ekskursioner" og fotografere. Ingen af delene noget jeg synes jeg er særlig god til. Skulle jeg for en gang skyld tage mig sammen til at bruge et af mine analoge (film) kameraer, så tæller de 10 dage fra jeg får billederne retur fra fremkaldelsen.

 

[Billede: Cykelstyr i vinterbeklædning]

Cykelstyr i vinterbeklædning, søndag d. 15. februar 2009, kl. 13:55.

Fra en lille tur i Sydhavnen. Flere billeder der var kandidater til "ugens skud", men jeg valgte denne gang den tilfældigt sete detalje i "hverdagen" fremfor et af de mere fortænkte billeder... :-)

Tekniske data: Canon EOS 50D med EF-S 17-55mm zoom (@50mm), 1/125 sek., f/4.0, 100 ISO. Lettere beskåret.

Se sidste uges skud.

"Ugens skud" er en lille udfordring til mig selv. Det går ud på at jeg hvert uge skal poste et billede her på bloggen som jeg har skudt i løbet af de sidste 10 dage (well, det er lidt mere end en uge, men var bange for at gøre det for svært for mig selv:-)). Ældre arkiv billeder er ikke tilladt! Idéen er at prøve at tvinge mig selv til at se flere billed muligheder i dagligdagen, eller være lidt flittigere til at tage ud på "små-ekskursioner" og fotografere. Ingen af delene noget jeg synes jeg er særlig god til. Skulle jeg for en gang skyld tage mig sammen til at bruge et af mine analoge (film) kameraer, så tæller de 10 dage fra jeg får billederne retur fra fremkaldelsen.

 

[Billede: Rådhustårnet ved fuldmåne]

Rådhustårnet ved fuldmåne, søndag d. 8. februar 2009, kl. 20:30.

Damn, min serie er ikke en gang rigtig nået at blive en serie endnu, før jeg er i dyb krise med dette "Ugens skud" projekt. Men jeg fik da i hvert fald dette skud af Rådhustårnet fra Rådhuspladsen her til aften. Forsøgte mig med nogle lidt mere "ambitiøse" ting også, men var ikke tilfreds med resultaterne...

Tekniske data: Canon EOS 50D med EF-S 17-55mm zoom (@35mm), 3 sek., f/4.0, 200 ISO. Lettere beskåret.

Se sidste uges skud.

"Ugens skud" er en lille udfordring til mig selv. Det går ud på at jeg hvert uge skal poste et billede her på bloggen som jeg har skudt i løbet af de sidste 10 dage (well, det er lidt mere end en uge, men var bange for at gøre det for svært for mig selv:-)). Ældre arkiv billeder er ikke tilladt! Idéen er at prøve at tvinge mig selv til at se flere billed muligheder i dagligdagen, eller være lidt flittigere til at tage ud på "små-ekskursioner" og fotografere. Ingen af delene noget jeg synes jeg er særlig god til. Skulle jeg for en gang skyld tage mig sammen til at bruge et af mine analoge (film) kameraer, så tæller de 10 dage fra jeg får billederne retur fra fremkaldelsen.

 

[Billede: Pynten]

"Pynten" på Amager Strandpark, lørdag d. 31. januar 2009 kl. 20:55.

"Ugens skud" er en lille udfordring til mig selv. Det går ud på at jeg hvert uge skal poste et billede her på bloggen som jeg har skudt i løbet af de sidste 10 dage (well, det er lidt mere end en uge, men var bange for at gøre det for svært for mig selv:-)). Ældre arkiv billeder er ikke tilladt! Idéen er at prøve at tvinge mig selv til at se flere billed muligheder i dagligdagen, eller være lidt flittigere til at tage ud på "små-ekskursioner" og fotografere. Ingen af delene noget jeg synes jeg er særlig god til. Skulle jeg for en gang skyld tage mig sammen til at bruge et af mine analoge (film) kameraer, så tæller de 10 dage fra jeg får billederne retur fra fremkaldelsen.

Dette nat billede fra en kold og vindblæst Amager Strandpark er taget i går aftes, hvor jeg tvang mig selv ud i kulden netop med det formål at starte denne serie. De "dottede" streger i luften er fra et fly der netop er lettet fra Kastrup.

Tekniske data: Canon EOS 50D med EF-S 10-22mm zoom (@10mm). Manuel eksponering på 30 sek., f/5.6, 400 ISO. Viste sig undereksponeret ca. 1,5 trin, som måtte korrigeres efterfølgende. Lettere beskåret.

Bedst i stort format på sort baggrund.

 

[Bush to Obama morph photo (Posted by Peggy Wang on BuzzFeed)]

Ahr well, måske liige en lille bemærkning dertil alligevel... Hvem af de 5 ville du helst have som præsident?

 

Her en række ting du måske synes det kunne være fedt at anskaffe dig til dit kamera. De fleste ting er tilbehør jeg enten selv allerede har til mit spejlrefleks eller måske kunne finde på at anskaffe mig på et tidspunkt. Selv har jeg et Canon EOS 50D (nylig opgraderet fra 400D), men de det meste skulle være lige så relevant for andre spejlrefleks mærker og modeller - Og en del også for kompaktkameraer.

Først og fremmest, du har vel hvad du skal have af ekstra batterier og memorycards allerede? En ekstern flash er også klart at foretrække fremfor en indbygget i kameraet, men det kunne være en "trivialitet" du allerede har tænkt på? Men måske er der nogle af de følgende ting som du ikke lige har tænkt på at du selvfølgelig også absolut må eje. Specielt selvfølgelig i disse krisetider hvor det er vores alle ansvar at sikre os at verdensøkonomien ikke går i stå:-)

Idéen med det har indlæg er i hvert fald at prøve at finde nogle ting du måske ikke lige har tænkt på eller kendt til, men som du måske egentlig synes det ville være lidt fedt at eje når du nu hører om dem...

Bedre skulder-rem
Specielt hvis du har et objektiv der er noget tungere end en lille standard kit zoom, kan en mere behagelig kamerarem end den der følger med kameraet være en rigtig god investering. Jeg er selv særdeles glad for min Op/Tech Pro Strap. Desuden kan det i nogle situationer måske også være en fordel at der ikke står "Canon EOS Digital" (ell.lign.) med store iøjnefaldende bogstaver hen over maven på dig. Og hvem siger i øvrigt også at du har lyst til at være en omvandrende reklamesøjle for en kameraproducent? Update 3/5 2009: Black Rapid R-Straps ser også ganske interessante ud.

Modlysblænder
Modlysblænder mindsker risikoen for at der falder direkte sollys ind i objektiver hvorved der kan opstå "lens flares" og nedsat kontrast. En modlysblænde burde følge med alle objektiver, men i Canons tilfælde skal de som regel anskaffet separat til alle andre end deres professionelle L serie objektiver.

Beskyttelse af udstyret imod regnvejr
Har dårligt vejr nogensinde holdt dig fra at tage billeder fordi du var bange for at kamera og objektiv ikke kunne tåle vejret? Hvad så med en regnfrakke til dit kamera? Nej, det er ikke super-avanceret, du kunne sikkert lave noget der var næsten ligeså godt med fryseposer og gaffa-tape. Men får du det gjort? Jeg har selv investeret i sådanne, men det har dog nok mest fået mig til at indse at det oftest mere er min egen magelighed end bekymring for udstyret der holder mig inde i fugtigt vejr;-) Men der er da et par gange hvor regnfrakken har været i brug...

International oplader og tilbehør
Hvad med din oplader, er det en international model der kan tilsluttes forskellige spændinger? Har du også stik dertil så den kan komme i en US eller UK type stikkontakt? Måske du kunne bruge en adapter eller ekstra oplader? Og hvis du har en oplader der kan tilsluttes et 12V bil-stik, så kan du forresten også tilslutte den til en Sunlinq sol-oplader fra Global Solar. Du kan også købe oplader og solpaneler i ét sæt.

Sol op- og ned-gangs kompas
Hvad med et kompas der viser i hvilken retning solen står op og går ned på de forskellige årstider? Problemet bliver dog måske at finde et der er kalibreret til de danske breddegrader. EOS Magazine sælger et kompas der er kalibreret til breddegrader omkring de 50N (anbefales til brug imellem 45N og 55N). Men til danske forhold vil et kompas kalibreret til omkring 56N nok være at foretrække. Jeg har også fundet en PDF kalibreret til 53N, men ellers er en online sol regnemaskine det nærmeste jeg er kommet. Giv mig et tip hvis du finder noget bedre!

[Photo: Pentax Sunset by Altus (c)] En Gorillapod i aktion. Foto: Altus (c).

Gorillapod
En Gorillapod fra Joby er et genialt lille let stativ der kan stå, eller fastgøres, alle mulige steder. Fås i 4 forskellige modeller/størrelser, men SLR-ZOOM er nok den mest relevante for spejlrefleksbrugere. SLR-ZOOM vejer selv 341g og kan bære 3kg. Kameraet kan monteres direkte på stativet, men på SLR-ZOOM modellen anbefales det at montere et kuglehoved for maksimal fleksibilitet. Jeg har f.eks. en Gorillapod SLR-ZOOM med et lille Velbon QHD-41 kuglehoved monteret, og det er samlet set et fantastisk praktisk, fleksibelt og sjovt værktøj at have med sig rundt. Men med min nylige opgradering fra 400D til det større og tungere Canon EOS 50D kamerahus, kan jeg dog godt mærke at jeg presser det valgte kuglehoved til det yderste. QHD-41 er specificeret til at kunne håndtere op til 1,5kg, men med min lidt tunge lysstærke 17-55mm f/2.8 zoom monteret på 50D kommer vægten op på ca. 1600g. Så jeg overvejer at finde et lidt kraftigere kuglehoved. Gorillapods har ikke helt samme stabilitet som et større og tungere "normalt" stativ, men det har mange sjove anvendelsesmuligheder. Og så er de så små, lette og kompakte at man næsten altid har plads til at have et med sig. Update 5/3 2009: Afhængig af pris, så kunne Joby's netop annoncerede kuglehoved være dét jeg er på jagt efter.

Fjern- og trådudløsere
Til langtids eksponeringer på stativ er det en god ting med en trådudløser for at undgå rystelser, og til mere avanceret eller eksperimenterende fotografering kan en trådløs fjernbetjening også være praktisk. Til mit gamle Canon EOS 400D havde jeg en Canon RS 60-E3 trådudløser og en Canon RC-1 trådløs (infrarød) fjernudløser. De var begge til at betale. Men til Canon EOS 50D, og Canons pro og "prosumer" modeller generelt, er prisniveauet et lidt andet. Den simple trådudløser (Canon RS-80N3) er godt nok nogenlunde rimeligt prissat, men den lidt mere avancerede timer remote controller TC-80N3 er lidt pebret (selvom den ikke engang er trådløs). Og den trådløse Canon LC-5 er oppe i et prisniveau som de færreste amatører nok vil give for en fjernbetjening. Men så er der heldigvis nogle uoriginale alternativer til meget billigere penge. F.eks. Phottix Cleon eller Phottix Mega Cleon som både kan virke som trådudløser og trådløs fjernbetjening. Andre trådløse muligheder er f.eks V2s, Cactus, Satechi og Opteka. Både Phottix og de fleste andre findes i udgaver til mange forskellige kameramærker og modeller.

Pol filter
Et cirkulært polarisations filter er ikke det billigste, specielt ikke hvis man går efter et i ordentlig kvalitet. Men for landskabsfotografer er det næsten et "must" at have et der kan monteres på sit foretrukne landskabs objektiv. Et pol filter kan effektivt blokere reflekser i en (justerbar) retning, hvilket ofte bruges til at skabe mere mættede farver i himmel og vegetation, men kan også bruges til at fjerne spejlinger i f.eks. glas og vand. Man skal dog passe på med pol filter på ekstreme vidvinkler, da synsvinklen kan blive for stor til at pol filtret virker jævnt over hele billedfladen (virker bedst når solen kommer fra siden af synsvinklen). Specielt til spejlrefleks kameraer er det også vigtigt at man vælger et pol filter af den cirkulære type (CPL), da autofokus og lysmåling ellers bliver forvirret af filteret.

[Foto: Frog] 500D monteret på en 70-300mm zoom. Et af de første billeder jeg tog med min 500D nærlinse.

Closeup filter
Makro er sjovt, men måske er du ikke parat til at ofre hvad et rigtigt makro objektiv koster, eller synes det er lidt for uoverskueligt at slæbe rundt på endnu et objektiv? Det mest almindelige alternativ til et dedikeret makroobjektiv er mellemringe, men de fylder også lidt. Et andet alternativ er et closeup lens/filter (nærlinse) der monteres i et almindelig objektivs filtergevind. Disse har traditionelt set ikke et alt for godt ry når det gælder optisk kvalitet, men hvis man holder sig væk fra de billige og i stedet køber et af dem der er lavet af to lag glas, så er kvaliteten som regel rimelig. Canon laver f.eks. to af de bedre, et Canon 250D Close-up lens optimeret til objektiver med brændvidde i området 50 til 135mm, og Canon 500D Close-up lens optimeret til området 70 til 300mm. Og hvis ellers Canon laver en version med den rigtige filergevind størrelse, så kan de selvfølgelig også bruges på objektiver og kameraer fra andre fabrikanter. Det gode ved en nærlinse er at man næsten altid kan få plads til den i fototasken eller jakkelommen. Fokusering er dog lidt besværligt, da det bortset fra den sidste finjustering må ske ved at ændre kameraet afstand til motivet.

"Undervands pose"
Til mange kompaktkameraer kan man få et undervandshus. Prisen på disse vil mange måske synes er lidt pebrede, men det er intet imod hvad et rigtigt undervandshus til et spejlrefleks kamera koster. Men der er dog nogle alternativer til de dyre skræddersyede undervandshuse. Flere fabrikanter laver "plasticposer" man kan putte et næsten hvilket som helst spejlreflekskamera i. F.eks. laver ewa-marine flere størrelser - med og uden plads til montering af flash på toppen af kameraet. De fleste af ewa-marine modellerne er tætte ned til 20m eller mere. Hvor let det er at betjene kameraet i en sådan pose har jeg ingen anelse om, og spørgsmålet er selvfølgelig også om man tør stole på at en sådan pose kan holde sit dyre spejlrefleks tørt? Jeg kunne nu godt finde på at prøve det engang... Ewa-marine udstyr kan bl.a. købes igennem Amazon UK. Update 3/5 2009: Hvis det bare er til lidt sjov på stranden og snorkling, så kunne et Canon Powershot D10 kompaktkamera dog sikkert være et interessant alternativ til undervandsbeskyttelse af spejlrefleks udstyret. Update 3/1 2010: Stødte lige på et billigere alternativ fra DiCAPac, men det er så også kun specificeret til at være vandtæt til 5m. Dan Himbrechts har skrevet lidt om sine erfaringer med denne "pose".

[Foto: Dyssebroen #2] Selvportræt taget med et fiskeøje kamera fra Lomography. Måske den billigste måde at få et fiskeøje på, men så er kameraet heller ikke digitalt. I øvrigt et eksempel på et "hybrid fiskeøje" - Ikke full-frame, men heller ikke 100% cirkulært.

Fiskeøje objektiv
Hvad med et fiskeøje objektiv til specielle og flotte vidvinkel effekter? Der er grundlæggende to slags fiskeøje objektiver: full-frame (også kaldet "diagonale") og cirkulære. Med et cirkulært fiskeøje objektiv ligger objektivets cirkulære projektion indenfor billedfeltet, imens et full-frame fiskeøje omvendt har hele billedfeltet indenfor objektivets projektion. Bemærk at begrebet "full-frame" ofte også bruges om digitale censorer i 35mm format (36x24mm), men det er altså en lidt anden betydning end her. De fleste kameraproducenter producerer fiskeøje objektiver af begge typer, men de er som regel dyre og designet til 35mm formatet. Monterer du et sådan 35mm format fiskeøje objektiv på et APS-C format kamera som de fleste har, går lidt af det sjove ved specielt full-frame fisheye objektiverne da du kun får ca. 50% med af hvad du får på 35mm kameraet. Med de cirkulære objektiver vil du typisk få en mellemting imellem et full-frame og cirkulært fiskeøje når de monteres på APS-C kameraer. Mig bekendt produceres der kun tre fiskeøje objektiver specifikt designet til APS-C formatet, Sigma's cirkulære 4,5mm og full-frame 10mm, samt Tokina's unikke 10-17mm full-frame fisheye zoom. Men hvis du synes at de alle ser lidt dyre ud, så kunne du også prøve et russisk Peleng 8mm f3.5 Fisheye (cirkulært). Det russiske fiskeøje er godt nok også lavet til 35mm kameraer, men hvis du kan leve med "hybrid-effekten" på APS-C kameraer er det i hvert fald et billigere alternativ sådan lidt i "low-tech genren". Evt. kan man beskære eller korrigere de sorte hjørner væk. Du skal dog være opmærksom på at der ikke er fuldautomatisk eksponering med Peleng (lysmåleren skulle dog stadig virke vejledende, så vidt jeg forstår), og ingen autofokus heller. Men med den store dybdeskarphed der er i et 8mm fiskeøje er den manglende autofokus næppe et problem. Hvis ikke ligefrem jeg flotter mig og anskaffer en Sigma eller måske Tokina på et tidspunkt, så tror jeg da helt sikkert at jeg skal have en Peleng at lege med før eller siden.

Nifty Fifty - 50mm objektiv
Nu er det ikke min idé med dette indlæg at skrive om "almindelige" objektiver og andet tilbehør, men mere de ting man normalt ikke tænker så meget på at anskaffe sig til sit kamera. Men ikke desto mindre vil jeg nævne et af de mest almindelige af alle almindelige objektiver. I hvert fald historisk set, for i dagens zoom dominerede foto-verden er der måske ikke så mange tænker på dette objektiv mere. I gamle dage blev næsten alle analoge 35mm spejlreflekskameraer nemlig leveret med et 50mm objektiv. Denne brændvidde giver (på 35mm kameraer, dvs. 24x36mm formatet) et naturligt perspektiv der ligger tæt op af den menneskelige opfattelse, og objektivtypen er let at fremstille i god optisk kvalitet og er blevet fremstillet i uhyrlige mængder. Det har gjort objektiv-typen meget billig, og i dag kan man f.eks. få en Canon EF 50mm f/1.8 II til under 800 kr, og de fleste andre spejlrefleks fabrikanter har noget lignende på programmet. Der er ikke Image Stabilisering i objektivet, og finish'en er måske lidt billig. Men den optiske kvalitet er ganske god, og i særdeleshed til prisen. Den høje lysstyrke gør det muligt at tage billeder med meget lille skarphedsdybde, hvilket man kan lave nogle meget flotte ting med. Og hvis man monterer objektivet på et APS-C kamera så får man en kort tele. Således bliver det f.eks. til hvad der svarer til et 80mm objektiv på et 35mm kamera, hvis man monterer det på et af Canons 1.6x crop ASP-C kameraer. Og dén længde er, specielt i kombination med den gode lysstyrke (og dermed mulighed for meget lille skarphedsdybde), temmelig tæt på et ideelt portrætobjektiv. Til under 800kr, har du så råd til at lade være? :-) "Nifty Fifty" er i øvrigt et kælenavn ofte brugt om disse billige 50mm objektiver.

[Photo: Anti_Jilbab_3 by Rikie Rizza (cc-by)] Portræt taget med et Lensbaby objektiv på et APS-C format kamera. Foto: Rikie Rizza (cc-by).

Lensbabies
Lensbaby laver nogle simple, men fleksible, objektiver som kun har et beskedent selektivt område der er i fokus og skarpt. En slags Tilt-shift objektiver skabt til kreativ leg med selectiv fokus og "low-tech" blur effekt. Brændvidden er ca. 50mm, dvs. en kort tele på APS-C kameraer. Besøg deres website og se på mulighederne med de nye Lensbaby Muse, Lensbaby Composer og Lensbaby Control Freak, samt hele systemet generelt. Bemærk at fokusering er manuel, så hvis du har et kamerahus hvor matskiven kan udskiftes kan man overveje at montere en bedre egnet til manuel fokusering (F.eks. Ef-S til Canon EOS 40D/50D). Mange steder sælges også stadig de gamle modeller Lensbaby 2.0, Lensbaby 3G og Lensbaby The Original, men vær opmærksom på at de ikke er kompatible med alt det nye system-tilbehør. Lensbabies kan købes direkte fra lensbaby.com, men objektiver og tilbehør er også set hos f.eks. Vefa Foto, FIFO Network, GOdigital og Foto-Fun.dk.

Zigview
Savner du Live-view på dit spejlrefleks, eller kunne du godt tænke dig større fleksibilitet i Live-view mode end dit nuværende spejlrefleks kamera giver dig? Secu-line producerer et par Zigview "dimser" som måske kan være svaret på dine bønner. Hvis du har et SLR kamera helt uden Live-view kan du påmontere søgeren en Zigview S2 og få en lille svingbar svingbar LCD-skærm der viser søgerens indhold. Jeg kan ikke forestille mig princippet giver særlig god kvalitet på LCD-skærmen sammenlignet med en "rigtig" Live-view implementering, men det må i øvrigt have den fordel at skærmen ikke blankes under fokusering selvom der bruges den hurtige "phase detection AF" på traditionel manér for spejlreflekskameraer. Har du allerede Live-view på dit spejlrefleks, men godt kunne tænke dig at LCD-skærmen kunne vippes eller holdes et stykke fra kameraet, så er det måske værd at kigge på Zigview S2 Live der forbindes til kameraets video-out stik. Begge ZigViews kan bl.a. købes på www.zigview.co.uk.

GPS photo tracker
Jeg "geotagger" mine billeder inden jeg uploader dem til mit online galleri (Det gør bl.a. at billederne ryger direkte ind på min Flickr map når jeg uploader dertil). Jeg har hidtil manuelt geotagget mine billeder ud fra kort og satelitfotos vha. geosetter software. Men det er en af de store tidsrøvere i mit "digitale workflow", specielt når det gælder billeder fra ferier i udlandet. Så for at få processen nogenlunde automatiseret har jeg længe kigget på diverse GPS photo trackers. Uden i øvrigt at have nogen erfaring med eller synderlig forstand på GPS'er, så har jeg en idé om at en sådan GPS data logger ideelt set skal køre på udskiftelige standard batterier (for fleksibilitetens skyld, men vil selvfølgelig stadig som udgangspunkt bruge genopladelige), være lille og let, have rimelig god præcision og følsomhed (folk med forstand siger at GPS'er baseret på SiRF Star III chipsættet er de bedste), god batteritid, ikke kræve speciel driversoftware, kunne eksportere geo-data til et standardformat så jeg kan bruge tredieparts software, og ellers inkludere fleksibel software der kan opdatere RAW filer med geo-koordinater og ikke kræver at jeg indstiller kameraet til "GPS-tid" for at kunne overføre geo-data korrekt til billederne. Men jeg er ikke sikker på at en GPS tracker og software der opfylder alle mine krav er lavet endnu? Jeg har kigget mig lidt omkring, og umiddelbart er en Amod AGL3080 det eneste jeg kan finde som ser ud til at leve op til mine krav (eller komme tæt på?). Jeg har netop købt en sådan igennem Amazon US, og vender muligvis tilbage med nogle erfaringer her i bloggen på et tidspunkt. Men der er mange andre produkter på markedet, som f.eks. GiSTEQ's PhotoTrackr-serie. Update 2012: Jeg har været - og er stadig - rigtig godt tilfreds med min Amod AGL3080, men evt. nye købere skal være opmærksom på at Amod engang i 2011(?) har ændret deres GPS tracker til at have indbygget batteri i stedet for udskiftelige standard batterier. Og alligevel har GPS trackeren på forvirrende vis beholdt det nøjagtig samme modelnavn. Ved ikke om der er andre forskelle end batteriet på nye og gamle model.

Polaroid PoGo lommeprinter
Har du stået et eksotisk sted i verdenen og gerne vil give nogen lokale en kopi af et billede du netop har taget af dem? Polaroid PoGo er en lillebitte batteridrevet printer til ca. kr. 700. Den kan klare 15 billeder på en opladning og billederne er kun på størrelse med et kreditkort, men til formålet er det måske egentlig også godt nok? Polaroid Pogo bruger ikke blækpatroner, da den bruger noget specielt papir der selv indeholder farvestoffer som frigives ved varme. Printeren er OBEX og PictBridge kompatibel, og billeder kan derfor overføres direkte til printeren fra de fleste digitalkameraer og kameramobiler via USB-kabel eller Bluetooth. Man kan forresten også snart få en udgave af printeren med indbygget kamera (Eller er det omvendt?).

Mininotes - ultrasmå bærbare
Der var engang jeg ønskede mig en "image bank". Dvs. en transportabel harddisk med display og skræddersyet til at tappe billeder direkte fra kamera eller memorycards. Men med fremkomsten af "mininotes" (eller "netbooks"), meget små og lette bærbare computere, har det ændret sig. Med en mininote som f.eks. Asus Eee eller Acer Aspire One får du både et opbevaringsmedie og en computer du kan gå trådløst på nettet med (evt. via mobilmodem), lave mindre redigerings opgaver på inden du sender en hilsen hjem fra ferien, osv. Og måske også til noget fjernstyring og timelaps kontrol af kameraet eller andet avanceret hen af vejen? I hvert fald lyder det for mig som den perfekte (rejse-)gadget for fotografer! De fleste mininotes vejer omkring 1 kg, og mange modeller fås enten med traditionel harddisk eller med en såkaldt "solid state disk". De sidste har ikke særlig stor kapacitet, men er til gengæld helt stødsikre. Så kan du tænde for PC'en mens du ryster rundt i en jeep på savannen uden at bekymre dig om at din harddisk kan holde til det. Men med SSD modellerne vil det måske være nødvendigt at supplere med en lille let transportabel harddisk for at have plads nok til mange billeder (Sørg i så fald på at få en harddisk der tager strøm fra USB-stikket - Så sparer du både vægten af en strømforsyning og beholder uafhængigheden af en stikkontakt).

Bøger
Hvis man er lidt "ambitiøs" i sin fotografering, så er det næsten svært at komme udenom at kunne efterbehandle sine billeder i et billedbehandlings program. Hvis man vælger at bruge Adobe Photoshop dertil, så er nogle af de bedste lærebøger skrevet af Martin Eving og Scott Kelby. Læs f.eks. Martins "Adobe Photoshop CS4 for Photographers" (evt. CS3-versionen) eller Scoots "The Adobe Photoshop CS4 Book for Digital Photographers" (evt. CS3 versionen). Jeg har læst dem i tidligere udgaver, og vil ikke tøve med at anbefale dem begge, men hælder måske personligt mest til Martins bog. Scotts bog er bygget oppe med en masse små step-by-step guides til hvordan man gør alle de forskellige ting, mens Martins nok er mere traditionelt opbygget og vist også lidt mere bredtfavnende. Men om man foretrækker den ene eller anden er nok først og fremmest et spørgsmål om smag. Og deres Adobe Lightroom bøger kaldet hhv. "The Adobe Photoshop Lightroom 2 Book" og "The Adobe Photoshop Lightroom 2 Book for Digital Photographers" er sikkert ligeså anbefalelsesværdige. Fotograferer man i RAW format (hvilket jeg anbefaler hvis man har et spejlrefleks eller andet kamera med muligheden) og vil gerne endnu dybere i Camera RAW end nævnte Photoshop bøger kommer, så kan jeg også anbefale Bruce Fraser and Jeff Schewe's "Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS4" som jeg selv har læst i CS3-udgaven. Begge forfattere har insider-viden om Camera RAW, og det mærkes. Hvis man bare vil have en bog at hente noget generel inspiration til fotografering, så kan jeg foreslå Kevin Meredith's lille "Hot Shots - Make every photo your best". Man kan hygge sig ved bare at kigge på billeder i den og/eller man kan læse de mange små tilhørende tips til at tage bedre billeder. Kevin elsker at lege med "low-tech" kameraer og alternativ fremkaldelse af film, men de fleste tips er også relevante med det nyeste og mest moderne digitale udstyr. Er man mere/også til det vilde naturliv, så er "Wildlife Photographer of the Year: Portfolio 18" sikkert også en bog man kan få stor fornøjelse af. Update 8/2 2009: Synes måske at bøger om Photoshop og billedbehandling kom til at dominere lidt for meget i dette afsnit. Det vigtigste er jo stadig at der er noget godt råmateriale at arbejde med. Netop den tekniske og kreative side af selve fotograferingen har Bryan Peterson skrevet en række bøger om. Af dem bliver specielt "Understanding Exposure" ofte anbefalet, og mon ikke hans "Learning to see Creatively" supplerer den meget godt? Michael Freeman's "The Photographer's Eye" synes også at være en populær bog, og er man løbet helt tør for idéer kunne man måske tage et kig på Jim Krause's "Photo Idea Index"...

Bortset fra at jeg optjener nogle få procenter af køb der bliver gjort igennem mine links til Amazon (du betaler det samme), så har jeg ingen økonomisk interesse i at du køber nogle af de nævnte ting her indlægget. Da det også langt fra er alt sammen jeg selv har prøvet endnu, bør du nok også dobbelttjekke at mine beskrivelser af udstyr er korrekte inden du køber noget.

Dette er i øvrigt et indlæg der har ligget i mit hoved rigtig længe, og det ville selvfølgelig have været oplagt at jeg havde fået det skrevet inden jul. Men sådan fik jeg altså ikke timet det. Men man har da forresten også lov til at forkæle sig selv på alle tider af året... Og hvis nogen skulle være i tvivl, så har jeg aldrig selv problemer med at finde ud af hvad jeg skal bruge mine penge til;-)