I forbindelse med musik branche festivalen SXSW 2007 i Austin (Texas), har den kendte Seattle radiostation KEXP lånt et tv-studie med plads til 300 mennesker, og inviteret en række bands fra festivalen ind og give koncert for radioens lyttere. Blandt gæsterne har bl.a. været Mew og Under Byen. KEXP kan høres på nettet, men koncerterne har været midt om natten dansk tid, så fik ikke aldrig hørt dem direkte. Heldigvis udsender KEXP dog også koncerterne som "podcasts". Foreløbig er Mew koncerten (og en masse af andre med ikke-danske navne) udgivet, og Under Byen følger sandsynligvis en af de kommende dage. Hvis du er lidt af et "spørgsmålstegn" når snakken falder på "podcasts", så er det faktisk bare ganske almindelige musik-filer (som regel i mp3-format) man kan downloade og afspille på sin computer eller mp3-afspiller. Og når man snakker om at abonnere på podcasts, så er det i virkeligheden bare et ganske almindeligt news feed med links til mp3-filer man abonnerer på.

Selvom jeg ikke har fået hørt mange af de podcasts KEXP har udsendt, så tror jeg generelt de er ganske interessante at abonnere på. Og hvis man har en Squeezebox så kan man også kode adressen på deres podcast news feed ind i sin Slimserver eller Squeezenetwork opsætning, så man altid har adgang til KEXP's seneste podcasts direkte fra fjernbetjeningen i sin sofa:-) Hvis man vil abonnere på KEXP's podcasts med live performaces, så er adressen:

http://www.kexp.org/podcast_instudio.xml

Hvis man heller ikke ved hvad et news feed er og hvad man stiller op med sådan ét, så vil jeg ikke rode mig ud i at forklare det her. Når jeg forsøger at forklare folk hvad et news feeds er med få ord, så ender det alligevel altid bare med at jeg gør folk endnu mere forvirrede end de var i forvejen;-) Jeg vil bare konstatere at news feeds er en af de bedste opfindelser på internettet siden World Wide Web, og at det fuldstændigt har ændret min måde at bruge nettet på. Men det direkte link til Mew-koncerten uden nørdet udenoms snak om podcasts og news feeds er:

http://content.digitalwell.washington.edu/isilon/1/8/cf/cf267dfc-3af1-48e5-a499-3843f1d63ac6.mp3 (48MB mp3, 192kbps, ca. 35 min.)

Det kan godt være det ikke er den mest interessante Mew koncert der nogensinde er optaget, men den skulle da nok i hvert fald være et enkelt lyt værd hvis man er Mew fan...

Mew og Under Byen er i øvrigt langt fra de eneste danske navne der er på SXSW's program. Også Teitur, Vincent van Go Go, Slaraffenland, Powersolo, Funky Nashville, Moi Caprice, The Kissaway Trail og Junior Senior er blandt gæsterne på branche festivalen.

PS. En smule urelateret, men nu mens jeg er i gang med danske bands der gør sig bemærket udlands... I det nummer af det engelske musikblad NME der kunne købes i de danske kiosker for ca. en uge siden er der, under overskriften "Danish music is cool as fuck", en hel side sat af til dansk musik. Bladets sædvanlige Australien korrespondent havde taget flyveren til Danmark i stedet, for at se hvad der rørte sig her. Bands, pladeselskaber, koncertsteder og events der bliver omtalt af korrespondenten er Figurines, Oh No Ono, The Blue Van, Kashmir, Nephew, Who Made Who, Broken Beats, Morningside Records, Crunchy Frog, Vega, Loppen, Pumpehuset, Rust, Steengade 30, Ungdomshuset (Man må formode at hun var forbi før stedet blev ryddet og revet ned:-/) og selvfølgelig Roskilde Festivalen. Og der spares ikke på superlativerne skal jeg hilse og sige, men det plejer den engelske musikpresse nu heller ikke at gøre skal det nok så lige tilføjes også;-)

Update 18/3 07: Koncerten med Under Byen er nu også tilgængelig. Sidder og lytter til den i skrivende stund, og det er meget fedt.

 

[Billede: Mit Smukke Vaskeri i Politiken]

Jeg har erobret en halv side i Politikens Søndagsliv sektion i dag. Et billede fra en tur i Ghana sidste år har fået plads blandt "læsernes billeder". Titlen "Mit Smukke Vaskeri" har de forresten meget kreativt selv fundet på inde hos Politiken.

Det var i øvrigt en fed tur som jeg har mange gode minder - og billeder - fra.

 

På lørdag er der Danish Music Awards hvor den danske musikbranche kårer hvad den selv synes er årets danske navne. Her er hvem jeg tror jeg primært vil tænke tilbage på, når jeg tænker på dansk musik fra 2006 om et års tid eller mere...

Under Byen "Af Samme Stof Som Stof"
En udgivelse jeg var meget spændt på, da bandets hidtige primære komponist Katrine Stochholm havde forladt skuden. Selvom Katrine Stochholm stadig havde komponeret nogle af numrene på pladen, så viste det sig at være Thorbjørn Krogshede som primært stod ved det komponistiske ror på dette album. Det kom der er lettere stilskift ud af, hvor rytmerne bl.a. virkede til at være mere centrale i lydbilledet. Jeg kunne rigtig godt lide udfaldet, og måske var det endda også lidt tiltrængt inden det gik lidt for meget i selvsving. Men siden har nu så også Thorbjørn Krogshede forladt bandet, så hvad mon sker næste gang?

Trentemøller "The Last Resort"
Nok et nyt navn som "selvstændig" musiker, men længe højt respekteret DJ/mixer i ind og udland. Anders Trentemøller trækker mig nok lidt længere ud af electrinca'ens veje end jeg plejer at komme. Og når en kunstner kan dét, så må det jo betyde at han besidder noget særligt. Jeg kommer dog ofte til at savne noget mere vokal på pladen end de spredte ord der dukker op hist og pist. Hvis der var lagt vokaler på alle albummets numre ligesom der er på de to single-udgaver af "Always Something Better" og "Moan" så tror jeg ubestridt det havde været årets album for mig.

Veto "There's A Beat In All Machines"
Årets gennembrud? Ok, jeg er ikke helt sikker på om de sælger rigtig mange plader, men hvis man ikke vil kalde Trentemøller for et nyt navn, så må det i hvert fald - i mine ører - være Veto der snupper prisen som årets navn. Fed debut, og airplay har de også fået meget af. Og så også rigtig gode live.

Mikael Simpson "Stille & Uroligt"
Jeg er stor fan er manden, og det er et godt album han har sendt på gaden. Men det er vel egentlig ikke bedre end hvad han har udgivet før, så hvorfor er det pludselig nu han skal have den helt store "medie-hype"? Er vel det navn der hidtil har taget flest priser rundt omkring for sin 2006 udgivelse, og er også flittigt DMA-nomineret. Fint nok, men er ikke sikker på at jeg synes at hans nye adskiller sig ikke så meget fra hans tidligere udgivelser at jeg rigtig kan tænke på 2006 som et år hvor han gjorde sig ekstra bemærket.

The Sandmen "White Trash Red Front"
Ok, en stor del af det er jo nok nostalgi. Og nyskabende er det vel heller ikke ligefrem. Men et forbandet godt comeback er det bestemt. Rart at høre dem rocke sammen igen.

Hvad var så årets bedste danske plade? Jeg tror ikke jeg kan vælge en enkelt, men Veto og Under Byens album udkom allerede i foråret, og er således dem der haft mest tid til eventuelt at blive glemt. Så måske skal de have lidt ekstra point for ikke at være dét alligevel? Veto får nok også lidt ekstra point fordi de dukket frem i 2006 (argh, og en smule i 2005;-)). Hvis Trentemøller havde haft vokaler på numrene på albummet, så tror jeg han havde været svær at komme udenom som årets album, men det har han som sagt ikke (eller i hvert fald i ret lille grad). Mikael Simpson? Ja, det er en god plade, men ikke i mine ører bedre end de to forrige selvom det først er nu han får den helt store eksponering. Sandmen? Argh, årets comeback må de nok nøjes med:-) Jeg tror jeg hælder mest til Under Byen hvis jeg skal vælge et enkelt album ud som årets bedste, men et tæt opløb.

Har jeg i øvrigt glemt Nephew? Nej da, de kommer nok lige efter ovenstående i min rangering. Men også en god plade.

Med den interesse i musik jeg har, så burde jeg surfe rundt på myspace.com og lignende sites for ny og spændende musik. Det orker jeg desværre ikke rigtig, og savner dengang der var et program der hed Beat på P3 der gjorde meget af det nysgerrige opsøgende arbejde for mig. Ja, jeg har hørt om det nye Liga på DR TV, men har ikke lagt ører og øjne til det endnu (det er ret sjældent jeg ser tv udover nyheder, fodbold og simpsons). Men med mit begrænsede indblik i "undergrunden", så er her et par af de ting jeg er spændt på i 2007:

Dúné
Jeg missede dem på sidste års Roskilde Festival selvom de stod på listen af ting jeg godt gad se. Dengang var det dog kun på baggrund af "hypen" omkring dem som nu siden næsten har taget "engelske" højder. Nu har man så i et godt stykke tid kunne høre første single, og den har kun skærpet min appetit på debutalbummet der skulle udkomme til maj.

Speaker Bite Me
Kunne meget vel blive årets comeback i 2007. Første udslip fra den kommende plade er til fri download, og lyder rigtig lovende synes jeg. Det er 6 år siden bandet sidst udgav noget sammen. Spændingen forventes udløst 19. marts.

I Know That You Know
Troels (aka. "Supertroels") fra Veto har et soloalbum på vej under navnet "I Know That You Know". Lyttere af Barometeret har kunne ligge øre til et rigtig interessant nummer som der dog ikke bliver plads til på hans kommende solodebut. Og på hans blog kan man ind imellem finde flere mix og teasere med det han går og leger med i studiet. Der er vel egentlig kun en fornemmelse, men jeg tror der er noget spændende på vej i slutningen af marts:-)

 

[Billede af personlig ubåd fra U-BoatWorx] Sin egen personlige mini-ubåd fra U-BoatWorx?!

Den kan gå ned til 50 meters dybde, og batterierne varer til ca. 2,5 time før den skal genoplades. Ifølge MetroXpress i dag er prisen ca. 730.000 danske kroner. En pæn sjat penge, men ikke en helt umulig pris afhængig af ens øvrige prioriteter. Eneste problem er man næsten bliver nødt til også at anskaffe sig en bil og/eller en (stor) båd til at transportere den rundt med. Ellers kan det godt være at 2,5 times rækkevidde ved 3 knob (ca. 5,5 km/t) bliver lidt kedeligt i længden...

 

Ok, så er der vist ingen grund til at jeg venter længere med at købe den Roskilde Festival billet. Björk kommer!

I 2003 gav hun vel nok den bedste koncert jeg nogensinde har oplevet på festivalens store Orange scene, så jeg har helt urimelige forventninger nu:-)

PS Fik jeg nogensinde gjort reklame for mine billeder fra Roskilde Festival 2006, som jeg i starten af januar langt om længe blev færdig med at poste i mit galleri?

 

Jeg er som udgangspunkt CD-køber, men man kan jo blive presset ud i en situation hvor man er nødt til at købe musikken som download. Det skal så bare helst være musik-filer uden kopibeskyttelse og helst i mp3 format (eller et "lossless" format) og i god lydkvalitet... og med god samvittighed overfor kunstnerne.

Jeg har tidligere skrevet talrige indlæg om mp3-filer, musik-kopiering og pladeselskabernes åndsvage kopisikringer her på bloggen. Det har ledt nogen til den misforståelse at jeg ikke betaler for musik, men det passer ikke. Jeg køber min musik, og jeg gør det med glæde (i hvert fald når den ikke er kopisikret). Og mediet jeg køber min musik på, er som udgangspunkt stadig CD'ere. Jeg vil meget gerne stå med et fysisk produkt i hånden med cover og det hele når der er trukket halvandet hundrede kroner fra min konto. En samling på 12 musikfiler på harddisken føles modsat lidt tamt, synes jeg.

Jeg køber og lytter normalt til albums, men når der en sjældent gang i mellem er enkelt-numre der fanger, så fås de nogle gange ikke på CD. Så forleden måtte jeg altså ud og shoppe lidt musikfiler på nettet, da det var den eneste måde jeg kunne få fat på det jeg ønskede...

Trentemøllers "The Last Resort" er et af sidste års mest interessante danske plader. Og singlerne der har fået vokal på, de er nærmest guddommelige:-)

Trentemøllers nye album "The Last Resort" er ret godt, meeen jeg savner ind imellem noget vokal på numrene, og derfor har radiosingle versionerne af "Always Something Better" (feat. Richard Davis) og "Moan" (feat. Ane Trolle) fanget min opmærksomhed. Hvis original/album udgaverne af disse numre er gode, så er de remixede single-versioner med vokal på vel nærmest guddommelige:-) Desværre fås disse udgaver ikke på CD...

Da jeg med en enkelt lille undtagelse ikke har købt musik-filer på nettet før, så var første skridt i det hele taget at finde nogle danske shops. Jeg faldt umiddelbart over TDC Musik, Bilka Musik, BOX og Urban-Payload. Men jeg er sikker på at erfarne shoppere kender mange flere?

Alle de nævnte shops havde Trentemøllers "Always Something Better" i 192kbps kvalitet, hvilket er rimelig god lyd. Og det synes i øvrigt at være standard-kvaliteten der handles musik-filer i. På nær hos TDC var det alle steder i wma format med DRM (kopibeskyttelse). Men TDC tilbød faktisk lige netop denne maxi som download i mp3 format helt uden kopibeskyttelse! Haps, det var lige hvad jeg ønskede mig:-) Mens jeg var i gang snuppede jeg også lige Marie Key Band "Er Det Nu - Pilfingers remix" med i købet (kopibeskyttet wma format). En yderligere bonus i forhold til de andre netshops er at TDC inkluderer cover-art i købet, men man skal nu ikke her nødvendigvis forvente stor kunst i høj opløsning.

Priserne varierede en del på de nævnte netshops, men det var ikke nødvendigvis den samme shop der var billigst hele tiden. Så det kan svare sig at tjekke lidt rundt omkring før man handler. Trentemøllers anden radiosingle "Moan" valgte jeg at købe på Urban-Payload sammen med Dúné's "Bloodlines" og Surfact's "Soulslide" single. Og et par dage efter var jeg også på Bilka Musik og anskaffe Trolle Siebenhaar's "Sweet Dog". Desværre alle i kopibeskyttet wma-format.

Jeg kan ikke bruge kopibeskyttet wma-format til særlig meget, da jeg både vil kunne spille musikken i min mp3-afspiller (ingen wma-understøttelse), min mobil (ingen wma-understøttelse), min Squeezebox (understøtter wma, men ikke drm) og på diverse arbejds- og private PC'ere med WinAmp som afspiller. Så bortset fra de 5 numre på Trentemøllers "Always Something Better" maxi, så skulle alt den købte musik konverteres til mp3-format. Desværre vil rekomprimering af musikken i et nyt format uundgåeligt betyde et tab i lydkvalitet. Og hvis musik-filerne dertil er også er kopibeskyttet er der mig bekendt ikke nogen vej uden om først at brænde den på en CD (hvad drm-systemet heldigvis tillader et specificeret antal gange), og så derefter "rippe" mp3-filer fra den brændte CD. Ret omstændigt, og nok endnu en grund til at jeg ikke bliver den store køber af musikfiler foreløbig.

Da det kun var dansk musik jeg købte, havde jeg i første omgang kun tjekket danske netshops. Men jeg har efterfølgende fundet ud af at Trentemøllers "Always Something Better" maxi faktisk også kan købes som download hos Beatport. Beatport adskiller sig fra mange andre netshops i at sælge musik i enten 192kpbs (VBR) mp4-format eller 320kbps (CBR) mp3-format (Komprimeret med LAME som regnes for den mp3-kompressor der laver de bedste mp3-filer når det gælder lydkvalitet). Ja og hvis man vil betale lidt ekstra, så kan man endda også købe de "originale" ukomprimerede wave-filer (Update: Det er ikke alle titler er tilgængelig i wave-format, Trentemøllers single f.eks. ikke)! Beatport har specialiseret sig i dance og remix, så det er nok desværre ikke så meget af min musik jeg generelt vil kunne finde der, men ellers en shop jeg skal huske at tjekke igen en anden gang. Er pladeselskaberne indenfor dj/dance generelt mindre bange for at sælge musik uden kopibeskyttelse?

En anden shop der sælger musik i mp3-format uden kopibeskyttelse er eMusic. Jeg har kendt til denne shop længe, men man skal starte sit prøve medlemsskab for at komme ind og se hvad de rent faktisk har. Og da dette prøve medlemsskab inkludere et antal gratis downloads, vil jeg først tilmelde mig når jeg rent faktisk har en lille ønskeliste af numre jeg tror jeg har en chance for at finde derinde. Desværre kører eMusic med et abonnement-system i stedet for at betale for hvert enkelt download. Og med mit forventede ret lave forbrug af downloads så kan det formodentlig slet ikke svare sig på sigt at handle hos dem. Desværre, for det lyder ellers som om de kunne have en del af den slags musik som interesserer mig.

Men hvis der ellers er nogen der kom igennem dette lidt lange indlæg uden at kede sig ihjel, og som måske kender til nogle flere interessante danske eller udenlandske netshops, så hører jeg meget gerne om det! Og jo, jeg kender godt allofmp3.com, men på trods af min modstand mod at internet-udbydere nu pålægges at blokere sitet (min udbyder gør det i øvrigt ikke), så er jeg ikke selv interesseret i at handle der.

 

Hey kid, have you heard? Not cool is the new cool. And I don't mean "Man, hair metal is so ridiculous and tacky, therefore it's cool," cool. I mean "Wow, this is so uncool not even ironically liking it will vindicate me," cool. It's a little bit like the nostalgia cool that's all the rage these days-- love for 80s cartoons and movies and such-- except it's going on right now. And Danish dream-proggers Mew are leading the charge of the new cool-not-cool.

Og det er kun det første afsnit af en længere meget rosende omtale af Mew og deres forrige album "Frengers" på det populære og anerkendte amerikanske alternative musiksite, Pitchfork. En omtale jeg helt tilfældigt stødte på blandt sitets seneste nyheder. Og det er da meget cool, ehh på en cool måde eller sådan noget:-)

Åbenbart udsendes "Frengers" albummet først derovre nu, selvom det mig bekendt blev udsendt i store dele af verdenen tilbage da det oprindelig udkom. Men hvorfor ikke tage det hele bagfra?:-)

I øvrigt en fremragende undskyldning for også lige at nævne at den amerikanske radio station KEXP (som er i samme boldgade musikalsk og popularitetsmæssigt som Pitchfork), i foråret på deres weblog bragte en lille anbefaling af Under Byen. På daværende tidspunkt stod bandet overfor en turné i Canada og USA i forbindelse med udgivelsen af albummet "Samme Stof Som Stof", men det mest interessante ved indlægget er selvfølgelig (fotografen til) det billede de har fundet og brugt som illustration;-) Hvilket i øvrigt igen minder mig om at jeg stadig ikke har fundet mig tid til at sortere og uploade billederne fra dette års Roskilde Festival. Suk!...

 

En "pure css" folde-ud menu (Ingen Javascript brugt!) fra en af mine layout-skitser.

Som forberedelse af en fremtidig re-implementering af min hjemmeside med bedre struktureret (x)html-kode og nye designs, har jeg lavet en lille design workshop, som er en lille sandkasse jeg kan lege og teste i. Og jeg synes faktisk at det er blevet et så interessant et lille "legetøj", at jeg vil skrive et par ord om den...

"Værktøjet" er sådan set bare én webside, som man kan vælge at se "stylet" med en række forskellige layouts. Man kan skifte layout enten med dropdown-boksen eller med links på siden, og det der sker "bagved" er reelt bare at det "aktive" stylesheet udskiftes. En anden speciel feature på siden er at man i Internet Explorer kan slå Dean Edwards "IE7 technology" til og fra. En teknologi jeg så vælger at kalde for "IE+", da jeg synes at navne-sammenfaldet med Microsofts seneste browser-version er ret forvirrende. Jeg har i øvrigt tidligere skrevet om Dean Edwards projekt, og nu synes jeg altså det var på tide at få teknologien afprøvet i praksis. Jeg satser ikke på at bruge IE+ teknologien til Internet Explorer 7, da der er nogle performance ulemper ved IE+. Og IE7 (altså browseren) klarer faktisk også moderne css meget godt. Men det vil være fint for mig hvis IE5x og IE6 kan understøttes ved hjælp af IE+, så man ikke behøver at tage specielle hensyn til disse gamle browseres begrænsninger i sin kode. Jeg kan i øvrigt teste både i IE6 og IE7 på samme pc, takket være Microsofts nye og gratis "virtual machine IE6 image" til Virtual PC. Ja jeg ved godt der findes forskellige hacks til at have flere versioner af IE installeret på samme pc uden at køre dem i en virtuelle maskiner, men disse er ikke 100% pålidelige i deres opførsel.

Jeg tror nok den bagved-liggende struktur i (x)html-koden er nogenlunde på plads i min workshop. Og det vil bl.a. sige at sidernes reelle indhold fremover kommer til ligge som noget af det første i kilde-koden. Det vil være gavnligt for rangering på søgemaskiner, men vil f.eks. også være en stor lettelse for folk der forsøger at læse mine sider med det lille display i en mobil-browser. Eller svagtseende der bruger oplæser-software. I nuværende implementation her på hjemmesiden ligger det vigtigste indhold faktisk til allersidst i kilde-koden, hvilket er meget "politisk ukorrekt".

Alt design/layout kode ligger selvfølgelig i stylesheets. Der er ikke nogen tabeller eller lignende i xhtml-koden til at styre layout med. De "designs" der indtil videre er at vælge imellem i min workshop, er sådan set kun layout-skitser. Så du bliver slemt skuffet hvis du er på jagt efter nogle rigtig flotte designs:-) Men med tiden skulle de forskellige "designs" selvfølgelig gerne udvikle sig til noget der også ser lidt pænt ud... Og der må også godt komme nogle lidt "vildere" eller mere utraditionelle end de nuværende "standard-layouts".

Men prøv det af. Jeg synes selv det er lidt tjekket. Og ingen javascript brugt til fold-ud menuerne. Det er ren ccs.